wettelijk samenwonen nog voor scheiding rond is?

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

wettelijk samenwonen nog voor scheiding rond is?

#1 , 29 okt 2020 11:25

Ik heb een aantal vragen waar ik het antwoord niet op vind via internet. Kunnen jullie me verder helpen?

Mijn vriend was getrouwd met een vrouw in Polen met het stelsel van scheiding van goederen. De relatie liep kapot en hij is een kleine twee jaar geleden terug gekeerd naar België. Begin dit jaar is hij een procedure gestart om zich te laten scheiden. Zijn vrouw gaat hiermee akkoord. Doordat het om een Pools huwelijk gaat, verloopt de scheidingsprocedure niet zo vlot als verwacht.

Mijn vriend en ik zouden heel graag trouwen, wat dus nog niet mogelijk is. Daarom willen we wettelijk gaan samenwonen. Is dit mogelijk zolang de echtscheiding nog niet uitgesproken is?

Verder vragen we ons af hoe we het erfrecht kunnen regelen. Mijn vriend is kinderloos, ik heb drie inmiddels volwassen kinderen. Mijn vriend zou graag hebben dat als ons beiden iets overkomt, mijn kinderen zijn huis en geld erven, of als één van ons beiden iets overkomt, de ander kan erven. Hoe kunnen we dit regelen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 29 okt 2020 11:40

Essentiële voorwaarde voor de wettelijke samenwoonst is dat beide partners ongehuwd zijn: https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... samenwonen

Om elkaar te beschermen bij overlijden, raadpleegt u best een notaris.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”