Wettelijk samenwonend - woning inkopen.

stef31
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonend - woning inkopen.

#1 , 26 okt 2020 20:24

Ik en mijn partner zijn wettelijk samenwonend. We zijn beide voor 50% eigenaar van de woning.
Voor de aankoop van de woning heb ik een eigen inbreng gedaan en mijn partner niet.
Kan er als wettelijk samenwonend ook beroep gedaan worden op een herwaardering van de eigen inbreng?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 27 okt 2020 11:53

Is die eigen inbreng bewijsbaar? Bv genotuleerd in de aankoopakte of een aparte akte?

Gebruikelijk is om de eigen inbreng uit te drukken als een percentage van de aankoopprijs plus kosten.

Bij verkoop krijg je dan dat percentage van de verkoopprijs na kosten en wordt de rest 50-50 verdeeld. Je kan dit extrapoleren naar inkoop.

nicky54
Berichten: 218

#3 , 27 okt 2020 15:14

viewtopic.php?f=51&t=114499

Reclame

stef31
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2020 08:24

op het document verheffening van verdeling staat dat ik mijn inbreng kan voorafnemen en de netto restant in gelijke delen word verdeeld.

nicky54
Berichten: 218

#5 , 03 nov 2020 16:12

Is de staat vereffening-verdeling opgemaakt door een notaris, aangesteld door de rechtbank?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”