Inboedel

Melfed3s
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Inboedel

#1 , 25 okt 2020 23:45

Hallo. Even een kleine situatieschets. Een dik jaar geleden begon ik een relatie met, wat ik dacht, de vrouw van mijn leven. 13 maanden later bleek ik in de val van een pathologische leugenaarsters getrapt te zijn die om en bij de 5000 euro van mij geleend heeft. Hoe ik dat moet gaan terug krijgen is mijn nog een raadsel.

Maar, door haar zwartwerk in combinatie met een uitkering verloor ze in het begin van de coronaperiode haar werk waardoor ze gedwongen werd haar appartement te verlaten aangezien ze dat niet meer kon betalen. Ik heb haar toen onderdak aangeboden en ze verhuisde naar mijn adres. We woonden feitelijk samen

Om een lang verhaal kort te maken. Een vijftal weken geleden heb ik haar, onder politiebegeleiding, gevraagd de woning te verlaten. De leugen teveel was gevallen. Ik heb meteen de schrapping van ambtswege aangevraagd zodat haar adres hier geschrapt kan worden en zij haar adres bij een ocmw kan onderbrengen. Die procedure loopt nog.

Ondertussen staat wel heel mijn zolder en de helft van de kelder vol met haar inboedel. Ruimtes die ik wel nodig heb voor mijn eigen zaak die begin volgend jaar zou moeten beginnen lopen.

Wat met die inboedel eens haar adres hier niet meer geregistreerd staat? Kan ik haar “gerechtelijk” dwingen haar spullen binnen een bepaalde tijd hier weg te halen? Momenteel gebruikt ze die nog als excuus om af en toe langs te komen en dat wil ik niet langer. De spullen zijn haar eigendom, verkopen, om haar schulden te vereffenen is geen optie. Het zou me ook veel teveel energie kosten. Ik wil gewoon graag dat die spullen hier ASAP weg zijn. Ik kan op geen enkele medewerking van haar rekenen.

Wat kan ik doen? Wat als ik de spullen niet buiten krijg? Kan ik een stallingsvergoeding vragen? Me raadt mij aan om via het vredegerecht de schulden terug te vorderen. Er is geen contract voor lening opgesteld. Maar er is wel schriftelijk de belofte mij terug te betalen. Ik weet dat de geldkwestie moeilijk is. De inboedel uit mijn huis is voor mij prioriteit. Het is geen optie dat ik stockageruimte én een verhuisfirma contacteer om dat te regelen aangezien me dat nóg meer geld kost.

Hartelijk dank voor alle tips, advies, ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 31 okt 2020 23:17

Al een paar dagen zonder antwoord .
Mischien wat koudwatervrees omdat er verschillende aspecten meespelen ?

** Geleend geld : inderdaad vrederechter bevoegd . ( maar effectief aan u w geld geraken zal een andere zaak zijn ) . Of eventueel OCMW waar persoon adres heeft , of geholpen word ( als er andere schulden zijn waarin het OCMW tussen komt , zult u uw beurt moeten afwachten , en mischien toch verwezen worden naar vrederechter ) .

** Inboedel .
Zolang die persoon nog geen definitief ( referentie of hoofdverblijfplaats ) adres heeft , zou ik er niet aan beginnen . Eventueel daarvoor informeren bij OCMW naar de stand van zaken )
Eenmaal persoon een vast adres heeft , haar aangetekend verzoeken de spullen op te halen tegen datum XX , zoniet bent u niet meer verantwoordelijk voor wat er mee gebeurt .

Desgewenst , na deze aangetekende , kunt u alles naar het recyclage park brengen ( kost niet veel , maar mischien veel werk ) .
Sommige recyclage parken komen ook " grofvuil " zelf ophalen , tegen forfaitaire kost .( moet wel buitengezet door u ) Of plaatsen een container ( container kost wel wat ) , in dat geval moet u de container zelf vullen .
Indien behoorlijk herbruikbare meubelen en ander gerief , kringwinkel vragen of zij het zien zitten om dit op te halen bij u , en onder welke voorwaarden .
Er bestaan ook commerciele opruim firma's die met offerte werken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Melfed3s
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2020 21:47

Dankjewel voor je antwoord!!

Een kleine kronkel. Kan ik weigeren om de inboedel mee te geven zolang ik mijn “geld” niet terug heb?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 13 nov 2020 00:27

Je bedoeld wellicht : inboedel niet meegeven aan ex vriendin , zolang je je geld niet terug hebt ?
Ik zou zeggen : het is jouw woning , met alles wat er in staat ( tenzij ex vriendin een geschreven inventaris heeft van wat van haar is ) .
Dus je zou inderdaad een voorwaarde kunnen stellen aan het teruggeven van inboedel , al naar gelang er terugbetaald word .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”