Zorgwonen en relatie met zorgvrager

L.V.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zorgwonen en relatie met zorgvrager

#1 , 03 okt 2020 01:04

Een beetje een unieke situatie waarbij ik graag zou weten waar wij op juridisch vlak al dan niet in ons recht zijn.

Ik en mijn vriend, die rolstoelafhankelijk is, hebben al enige tijd een relatie.
Nu zouden wij graag gaan samenwonen, maar dit heeft financieel zware gevolgen. Na een ruwe berekening (inclusief belastingvoordeel als ev. Gehuwden) zouden wij nog steeds op jaarbasis samen €10.000 netto aan inkomen verliezen. Dit wil zeggen dat ik hem dus met een deel van mijn loon zou moeten onderhouden, gezien hij dan maar recht meer heeft op €9000 netto inkomsten per jaar (de integratietegemoetkoming).
Nu heb ik zelf geen gekke job en verdien ik maandelijks €1750 netto. M.a.w. we zouden dus enorm inboeten op onze levenskwaliteit. Dan kunnen we ons geen extra meer veroorloven, m.a.w. geen reizen, geen etentjes, misschien nog wat geld over voor eens een dagje weg. Dit zien wij echt niet zitten zo.

Nu vroeg ik mij af of zorgwonen hier een oplossing kan bieden. Daarbij staat dat de zorgvrager over een eigen ondergeschikte wooneenheid moet beschikken (een eigen slaapkamer is voldoende zoals ik het al begrepen heb). Nu vraag ik mij af of er wettelijk iets is dat zegt dat ik geen relatie mag hebben met de zorgvrager in mijn woning, zolang ik die maar de mogelijkheid geef tot het beschikken van een eigen ondergeschikte wooneenheid?

Ik kan over deze situatie geen specifieke info vinden. Kunnen wij dit juridisch verantwoorden ook al hebben wij een (liefdes)relatie?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2020 15:37

Indien betrokkene wordt ingeschreven in een zorgwoning en u in de hoofdwoning, wordt hij als alleenstaande beschouwd en niet als samenwonende. Praktisch betekent dit dat jullie weliswaar op hetzelfde adres staan ingeschreven, maar apart. zie https://www.vlaanderen.be/zorgwonen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2020 09:33

Dan zou je in ieder geval niet mogen wettelijk samenwonen, en dan mag jouw vriend ook geen zakelijk recht hebben in de woning.

Maar houd je in jullie rekensom ook rekening met het feit dat hij een heel deel woonkosten kan uitsparen? Waar hij nu woont woont hij allicht toch ook niet gratis? Of misschien woont hij nog in hotel mama?

En ben je dat zeker van die 9000 euro per jaar? Dat is minder dan het leefloon?

Reclame

lucas123
Berichten: 483

#4 , 06 okt 2020 11:10

En ben je dat zeker van die 9000 euro per jaar ? Dat is minder dan het leefloon?
TS spreekt van een IT (integratietegemoetkoming). Die stijgt naargelang men meer punten heeft op de schaal van zelfredzaamheid. En kan dalen als er bepaalde andere inkomens zijn. Is dus niet een soort van leefloon, maar een tussenkomt in bv. hulpmiddelen omdat men niet genoeg zelfredzaamheid heeft. Dit is iets anders dan de IVT (inkomensvervangende tegemoetkoming). Deze VERVANGT een inkomen en lijkt meer op een soort leefloon. Maar daar spreekt TS niet van....

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2020 16:53

Ik vrees dat er hier een aantal begrippen tot verwarring leiden.

Kijk nog eens terug naar mijn antwoord.

Voor meer uitleg over de begrippen, zie https://handicap.belgium.be/nl/onze-die ... koming.htm

Hulpmiddelen vallen onder de Vlaamse Bescherming en/of de VAPH, dit zijn beide gewestelijke aangelegenheden, terwijl de ITT en de IVT federale aangelegenheden zijn.

Een partner in de zorgwoning en de andere partner in de hoofdwoning, geen samenwoonst. Beiden in de zorgwoning en/of de hoofdwoning, wel samenwoonst.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”