Verantwoordelijkheid personen ten laste

PatriciJA
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verantwoordelijkheid personen ten laste

#1 , 26 sep 2020 09:47

Situatie:
Ik krijg 3 personen ten laste t.w.:
1.Mijn vader die gepensioneerd is en komt inwonen
2. Mijn broer die werkloos en gehandicapt is (woonde bij mijn vader en komt ook bij mij inwonen)
3. De minderjarige dochter van mijn broer (haar mama is niet in beeld)
Nu heeft mijn broer schulden die hij niet afbetaald door omstandigheden te wijten aan zijn mentale handicap. Binnenkort komt hij onder bewindvoering te staan.

Mijn vraag: als ik hem ten laste neem, kan ik dan verantwoordelijk worden gesteld voor zijn schulden? M.a.w. kan een deurwaarder beslag leggen op mijn goederen en/of inkomsten.

Alvast bedankt voor een eenduidig antwoord in jip en janneke taal :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2020 10:33

https://notarisdepuydt-verlinde.be/wp-c ... ren-nl.pdf

Als u zelf niet de schulden maakt, is er geen beslag op uw loon mogelijk. U bent niet onderhoudsplichtig voor uw broer, gezien zijlijn.
Als u de bewindvoerder wordt, zou ik dit zeker ook even met de vrederechter bespreken. Zeker de link lezen en zet de zoeker op schulden.

De bewindvoerder zal zich moeten bezighouden met de schuldinlossing en hiervoor een oplossing moeten uitwerken met de schuldeisers. Budgetbeheer en collectieve schuldenregeling kan een mogelijke piste zijn.

Ga er eens met de sociale dienst/juridische dienst van het OCMW over praten en/of het CAW.

Veel succes.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 26 sep 2020 15:28

Gezien broer bij u woont is alles wat in huis staat ook beslagbaar.
Dat zeker ook bespreken met uw notaris / vrederechter .
Mogelijk heeft uw broer / vader een apart gedeelte van uw woning in gebruik?????
www.caw.be

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2020 09:54

Voor uw vader zou u het systeem van zorgwonen kunnen toepassen (met de nodige vergunning) en dan bent u al een stukje beter beschermd.

Voor uw broer+ zijn dochter zal dat helaas niet lukken denk ik.

Zie hier voor meer info; https://www.vlaanderen.be/zorgwonen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 sep 2020 15:08

Ik raad u ten stelligste aan om contact op te nemen met het OCMW om de mogelijkheid van een referentieadres voor uw broer en dochter te overwegen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”