Wettelijk samenwonen na verhuis van 1 partij

swizzyquibble
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonen na verhuis van 1 partij

#1 , 16 sep 2020 13:35

Hallo,

Na uren rond te zoeken op google en dit forum heb ik het antwoord nog niet gevonden, vandaar de vraag hier.

Mijn vriendin (student) en ikzelf (werknemer) zijn wettelijk samenwonend in ons eigen appartement, we doen dus een gemeenschappelijke belastingsaangifte.
In die aangifte kunnen we elk "ons" deel van de lening inbrengen (woonbonus lening pre 31/12/2019).

Nu ga ik binnenkort verhuizen naar een ander EER land (geen EU) om er te werken en mij binnen de 3 maanden te domiciliëren (Schengen).
Mijn vriendin zou gedomiciliëerd blijven in België.

Mijn vragen die uit deze situatie voortvloeien:
  • Blijft onze verklaring tot wettelijke samenwoning bestaan in België als ik mij uitschrijf bij de gemeente (kan ik me wel uitschrijven zonder die verklaring te verbreken)?
  • Afhankelijk van het antwoord op de vorige vraag, krijgen we automatisch een gemeenschappelijk of (zij dan) een persoonlijk aanslagbiljet? -- volgens de situatie 01/01/2021
  • Zal ik in de eerste 3 maanden nog steeds in België belast worden, ook al ben ik permanent in dat andere land? (Hoe zit dat met valuta-omzettingen dan?)
  • Kan zij zich alleen aansluiten bij de mutualiteit als student?
  • Als ik binnen 2 jaar terug in België kom wonen, krijgen we dan automatisch weer een gemeenschappelijk aanslagbiljet?
  • Zijn er bijkomende bijzonderheden (los van de formaliteiten van het land van bestemming) waar ik rekening mee moet houden?
  • Trouwen we beter voor vertrek?
Een hele boterham.... Ik hoop hier wat duidelijk te verkrijgen, of ten minste een duw in de juiste richting of instantie waar ik dit na kan vragen.

Mvg-
x

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2020 13:56

In de volgende rubriek vind je al heel wat info terug: http://www.kvabb.be/nl/Informatie/beric ... wonen.aspx

Indien jullie op verschillende adressen worden ingeschreven is er sprake van een feitelijke scheiding.

Zolang de wettelijke samenlevingsovereenkomst niet wordt ontbonden, blijft ze m.i. rechtskrachtig bestaan.

Je vriendin kan zich als studente zelfstandig verzekering voor de ziektekostenverzekering, zie https://www.caami-hziv.fgov.be/nl/de-zi ... -studenten.

Gaat het hier om een detachering?

Gaby zal me wel aanvullen en desgevallend corrigeren waar nodig.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

swizzyquibble
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2020 16:05

Beste Marcus Aurelius,

Bedankt voor uw antwoord.
Als ik het goed begrijp, is een feitelijke scheiding op vlak van belastingen hetzelfde als feitelijk samenwonend.
De wettelijke samenwoning wordt dus belastingstechnisch op "pauze" gezet?

Ook bedankt voor de link naar HZIV.

Het gaat niet om een detachering, maar om een arbeidscontract onbepaalde duur in het buitenland.

Mvg-
x

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”