Wat gebeurt er met kinderen na overlijden moeder

Gio1981
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wat gebeurt er met kinderen na overlijden moeder

#1 , 16 sep 2020 11:30

Ik had graag eens wat info verkregen over wat er gebeurt met de kinderen na het overlijden van de moeder.

De situatie is als volgt.

Mijn vriendin is afkomstig uit Polen (że woont nu 8 jaar in België). 17 jaar geleden was zij gehuwd en heeft ze een zoon uit dat huwelijk. Kort nadien zijn ze gescheiden. De zoon is nu 17. 7 jaar later had ze een andere partner waar ze een dochter mee gekregen heeft. De dochter is nu 10 jaar. Na de geboorte van het kind is de vader verhuist naar België. 2 jaar later is ook de moeder naar België komen wonen. Door alcohol en drugs van die man is mijn vriendin bij hem weg gegaan een 4 a 5 jaar geleden. Die man heeft een contactverbod opgelegd gekregen van de rechtbank omwille van zn "criminele activiteiten". Hij heeft dus geen enkel recht om zijn dochter en ex-partner (mijn vriendin) te zien. Alimentatie betaald hij ook niet want die gaat nauwelijks gaan werken.

De dochter heeft haar vader dus al 4 of 5 jaar niet meer gezien.
De zoon zijn vader al niet meer voor... Jaren...
Ook hij betaald geen alimentatie voor zijn zoon of nauwelijks. Alimentatie wordt door beiden verkregen via een deurwaarder.

Nu zit het zo dat mijn vriendin geen te goed nieuws gekregen heeft van de dokter. We weten dus niet wat ons te wachten staat.

Nu hebben wij dus enkele vragen..

Mocht er iets gebeuren met mijn vriendin, wat dan met de kinderen? Is er iets dat ik kan doen om de kinderen bij mij te houden zodat ze niet naar hun biologische vader moeten?
De vader van de zoon woont in Polen.. De zoon leeft hier al 8 jaar, studeert hier, vrienden hier en vader ziet er niet naar om.

De vader van de dochter heeft dat contactverbod lopen.

U begrijpt wel dat wij niet willen dat broer en zus gescheiden worden van elkaar. Dat de zoon terug naar Polen moet en dat de dochter hier toegewezen wordt aan haar biologische vader die geen werk heeft, drinkt, aan de drugs zit,...

Volgens de Poolse advocate van mn vriendin (die de alimentatie regelt van de vader) is het voldoende dat mijn vriendin een testament opmaakt waarbij ze bv mij aanduid om voor de kinderen te zorgen. Klopt dit? Ik kan dit moeilijk geloven of ben ik verkeerd?

Wat kunnen we wel doen om de kinderen bij mij te houden mocht er iets gebeuren met mn vriendin?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 16 sep 2020 19:24

Hamvraag is of de vader al dan niet ontzet is uit de ouderlijke macht. Contactverbod suggereert dat doch dat is geen zekerheid. Ik zou met het vonnis naar een advocaat trekken voor advies omdat ouderlijke macht vrij absoluut is. Testament lost dit al zeker NIET op.

Gio1981
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2020 08:34

Dank u wel Sirkii voor uw antwoord.

De vader is niet uit z'n ouderlijke macht ontzet. Vandaar dat ik ook moeilijk kan geloven dat een testament zou helpen om het kind bij hem weg te houden mocht er iets gebeuren met de moeder.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”