Gehuwd, apparte rekening

Stijn085
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Gehuwd, apparte rekening

#1 , 13 sep 2020 08:00

Goeiemorgen,

In 2016 ben ik van mijn vriendin gescheiden, samen hebben we 3 kinderen.

In 2019 ben ik hertrouwd, geen idee welk stelsel, enkel getekend in het stadhuis. Niet bij een notaris langs geweest (welk stelsel?) en hebben we sedert enkele weken een kind samen

Begin dit jaar ben ik gestart als zelfstandige in bijberoep, inkomsten en uitgaven daarvan gaan op een rekening die op mijn naam staat. Bedoeling van mijn zelfstandige activiteit is een spaarpotje opstellen voor als mijn kinderen later willen studeren (de drie uit mijn vorige relatie)

Nu hadden mijn vrouw en ik gisteren wat woorden en sprak ze uit: als we scheiden of er overkomt je iets is de helft van het geld die op die rekening staat van ik... ik schrok daarvan. We spreken over een bedrag over een periode vn 6 maanden over een 7000€ (netto) rekening maar uit over vb 2 jaar

Ik werk dag en nacht, verdien in hoofdberoep bijna dubbele van haar. Ze krijgt alles wat ze wilt, maar van die rekening die op mijn naam staat heeft ze geen volmacht, ze weet zelf niet wat erop staat.

Heeft ze hier een punt? Hoe kan ik dit omzeilen ingeval er mij iets overkomt (testament waar ze geen weet van heeft)?

Graag jullie advies

Thx!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 13 sep 2020 09:15

U bent gehuwd onder het wettelijk stelsel... en uw vrouw heeft gelijk...

Huwelijkscontract laten opstellen met scheiding van goederen (maar dat moet zij uiteraard ook tekenen)(wat betreft een eventuele echtscheiding).

Stijn085
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2020 09:30

Zal dit niet willen 😉

Is opmaak testament geen oplossing?

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 13 sep 2020 11:34

Zal dit niet willen

Is opmaak testament geen oplossing?
Lost sowieso uw probleem niet op bij een eventuele echtscheiding ...

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 13 sep 2020 12:36

Het wettelijk stelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten.

In mensentaal:

wat bewijsbaar van u was voor je hertrouwde en wat je erft blijft van u en gaat in blote eigendom naar uw kinderen bij overlijden (echtgenote krijgt vruchtgebruik)

Van alles wat binnenkomt tijdens het huwelijk (loon, bijverdienste, etc) is wat overblijft van elk de helft. Zoals hoger al samengevat: uw vrouw heeft gelijk.

Niets belet u om kindrekeningen te openen voor uw kinderen uit uw vorig huwelijk en daarop regelmatige stortingen te doen. Zolang de grootte van de bedragen als “cadeau” kunnen beschouwd (en niet als schenking) worden is er niets aan de hand bij overlijden. Bij scheiding blijven die kindrekeningen onder de radar. Nadeel: op hun 18e worden de kinderen titularis van die rekening en heb je geen controle meer op wat er mee gebeurt.

Uw rekening voor uw bijverdienste die op uw naam staat wordt wel degelijk ook geblokkeerd bij overlijden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”