huwelijksstelsel van algehele gemeenschap

windeschepper
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huwelijksstelsel van algehele gemeenschap

#1 , 12 sep 2020 12:31

Mijn vrouw en ik zijn gehuwd onder het stelsel van algehele gemeenschap.

Wij zijn echter feitelijk gescheiden maar leven niet in onmin of vechtrelatie.

Wij hebben ons huis zo gebouwd dat wij naast elkaar kunnen wonen met ook een ruimte apart voor de kinderen.

Mijn vrouw heeft echter een andere partner.

Voor alle aankopen die zij doet heeft zij mijn handtekening nodig en daar wringt het schoentje.

Kunnen wij in onderling overleg en akkoord iets reguleren dat er wordt afgeweken van het huwelijksstelsel van algehele gemeenschap zodat mijn vrouw aankopen kan doen ten persoonlijke titel of is dat niet mogelijk en moeten wij overgaan tot ( kostelijke) herziening van het stelsel of overgaan tot een echtscheiding met onderlinge toestemming.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 sep 2020 16:18

Is idd een moeilijke situatie. Stelsel blijft zolang er geen scheiding of wijziging wordt gedaan.
Misschien 'tijdelijk' op te lossen met een bankrekening voor ieder apart zonder volmacht voor de ander. Maar eigenlijk moeten dan alle inkomsten van beiden gelijk verdeeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 12 sep 2020 22:26

Als je goed overeenkomt ivm verdeling en hoederecht over de kinderen, is een echtscheiding met onderlinge toestemming een goedkope oplossing.
Voor het huis zal je wel bij een notaris moeten gaan, en die kan dan ineens ook de echtscheidingspapieren opstellen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”