bijdrage voor inwonende partner

anne0402
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

bijdrage voor inwonende partner

#1 , 25 aug 2020 16:19

Mijn partner woont sedert enige tijd bij mij in, in mijn eigendom die ik zelf maandelijks afbetaal. De afbetaling wil ik voor mijn rekening houden. Ik heb 2 kinderen uit mijn vorige relatie. Hij heeft tevens 2 kinderen die fulltime bij hun moeder verblijven, hij betaald daar zijn deel van de hypotheek van het huis af + alimentatie voor zijn kinderen.

We willen het financieel regelen hoe hij een bijdrage kan geven - zonder dat mijn kinderen de rechten op het appartemetn verliezen , mocht ik overlijden. Als mijn partner maandelijks een vaste bijdrage betaald, kan dit dan als bijdrage in mijn appartement aanzien worden.
Hoe zit dat met andere kosten ? Alle meubels , renovaties, onderhous, taksen, nutsvoorzieningen zijn op mijn kosten. Hoe bereken ik een (faire) bijdrage zonder dat dit kan aanzien worden als toedracht tot mijn woning. Zijn daar bepaalde documenten voor ?
Gezien hij lage kosten heeft, kan hij behoorlijk sparen voor zijn kinderen , dus zou ik zijn bijdrage in ons huishouden willen opsparen voor mijn kinderen; kan dit zomaar zonder dat er hierop aanspraak kan gemaakt worden door zijn kinderen , in geval van zijn overlijden ? Hij is gedomicilieerd bij zijn ex en hun kinderen. met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2020 20:21

Bereken uw totale kosten per maand en laat hem 40% betalen als bijdrage in de levensonderhoudskosten ( dus alle kosten + bijdragen in levensmiddelen ). Laat hem dat overschrijven op uw bankrekening met de melding : bijdrage in levensonderhoud per maand. Zeker geen melding maken bijdrage in specificatie kosten van bijdrage in lening. Enkel bijdrage in levensonderhoud en kosten inherent aan verblijf in uw woning.

Beter een beetje voorzichtig zijn gezien zijn huidige domicilie bij ex, en mede afbetaling woonst.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 25 aug 2020 20:33

Idd zoals @Linxx heeft geschreven ofwel betaald hij huur (geeft bepaalde rechten natuurlijk en om hem buiten te krijgen zal u na een AS naar de vrederechter moeten of bezetting ten bede kan onmiddellijk stoppen.
Feitelijk of wettig samenwonen al of niet met notariscontract geven ook andere 'oplossingen' .

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”