Samenwonen in haar eigendom

Heefteenvraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Samenwonen in haar eigendom

#1 , 12 aug 2020 10:11

Hallo

Mijn vriendin en ik zijn van plan om binnenkort te gaan samenwonen, al zijn we nog maar een aantal maanden samen. Het huis waar we zouden gaan wonen is haar eigendom sinds enkele maanden. Er moet natuurlijk een financiële regeling getroffen worden. Is het vanzelfsprekend dat ik maandelijks een deel van de lening mee afbetaal? Of betaal ik enkel de helft van de vaste kosten? Haar ouders stellen het volgende voor: ik betaal de helft van de vaste kosten + 1/3 van het maandelijkse bedrag van de lening.

Is dit de normale gang van zaken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 aug 2020 10:58

Nee, het is niet vanzelfsprekend dat u een hypotheek mee afbetaalt voor een pand waar u geen eigenaar van bent. Evenmin is het normaal dat u niets zou betalen voor uw verblijf in haar eigendom. De win-win hier zou moeten zijn dat u goedkoper kan wonen dan normaal (en dus meer kan sparen) terwijl haar lasten verlagen.

Is 1/3 van de hypotheekaflossing méér dan een halve huur voor een gelijkaardig pand in die streek?
"sowieso" schrijf je zo.

Heefteenvraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2020 12:00

Nee, het is niet vanzelfsprekend dat u een hypotheek mee afbetaalt voor een pand waar u geen eigenaar van bent. Evenmin is het normaal dat u niets zou betalen voor uw verblijf in haar eigendom. De win-win hier zou moeten zijn dat u goedkoper kan wonen dan normaal (en dus meer kan sparen) terwijl haar lasten verlagen.

Is 1/3 van de hypotheekaflossing méér dan een halve huur voor een gelijkaardig pand in die streek?

1/3 van de hypotheekaflossing is iets minder dan een halve huur voor een gelijkwaardig pand.

Reclame

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2020 14:00

Het heeft inderdaad geen nut dat u mee afbetaalt aan haar lening, het is immers haar eigendom. Idem met de onroerende voorheffing trouwens.

Het is aan te raden dat u de helft van alle vaste kosten betaalt (internet, gas, stroom, water, ...) alsook levensonderhoud (eten, wasmiddel, poetsproducten) en de helft in gewoonlijke onderhoudskosten (deuren smeren, ketel onderhouden, ...) die u ook als huurder zou hebben. Plus een halve huur uiteraard.
Als uw inkomen sterk verschilt met dat van haar, dan kunnen jullie in onderling overleg uiteraard afwijken van de 50/50 regeling en er bijvoorbeeld 40/60 van maken...

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#5 , 12 aug 2020 20:27

Als u alleen woont betaalt u ook huur. Ik vermoed dat 1/3 van het woonkrediet in grootte orde ongeveer overeenkomt met halve huur. En in surplus uw aandeel in vaste en variabele kosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 aug 2020 09:03

Wat is het verschil tussen het betalen van een deel afbetaling lening en deel huur? Het deel huur dat u betaald kan uw vriendin dan gebruiken voor het betalen van haar lening.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 aug 2020 10:26

Hallo

Mijn vriendin en ik zijn van plan om binnenkort te gaan samenwonen, al zijn we nog maar een aantal maanden samen. Het huis waar we zouden gaan wonen is haar eigendom sinds enkele maanden. Er moet natuurlijk een financiële regeling getroffen worden. Is het vanzelfsprekend dat ik maandelijks een deel van de lening mee afbetaal? Of betaal ik enkel de helft van de vaste kosten? Haar ouders stellen het volgende voor: ik betaal de helft van de vaste kosten + 1/3 van het maandelijkse bedrag van de lening.

Is dit de normale gang van zaken?
Wat zou u ervan denken om 1 bedrag te betalen : te benoemen vaste kosten. Vaste kosten zijn trouwens ook de aflossing van de lening.
Dus één bedrag als bijdrage in de vaste kosten : zonder vermelding huur of deel afbetaling lening.
Voorstel ouders vind ik persoonlijk zeer redelijk. Indien uw het bedrag overschrijft op haar bankrekening : omschrijving : bijdrage in de maandelijkse kosten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”