Familierecht - schoonvader

Max561
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Familierecht - schoonvader

#1 , 07 aug 2020 10:52

hallo,

Mijn vriend en ik hebben samen een dochter, door veel zaken die in het verleden zijn gebeurd heb ik geen contact meer met de vader van mijn vriend, mijn vriend zelf gaat daar wel nog op regelmatige tijdstippen langs wat ok is voor mij.

Min schoonvader wil nu graag onze dochter zien, wat ik nooit heb afgehouden maar ik wil hier graag bij aanwezig zijn, en dit wil hij niet ik mag daar niet bij aanwezig zijn, hij wil als hij het wenst dat mijn vriend met onze dochter opdraaft tot bij hem.

De reden dat ik dit afhou is omdat ik op regelmatige tijdstippen zowel door hem als zijn vriendin uitgemaakt word telkens via berichten en dit zijn niet de mooiste dingen en gaan ver. Mijn eigen vader is overleden en ook dit werd gebruikt door hem om op mijn gevoel in te spelen wanneer mijn vader op sterven lag.

ik heb hem nooit het contact met onze dochter verboden maar wil geen eeuwige verbitterheid van papa gaat met jou naar daar maar mama mag daar niet bij zijn, ik wil dergelijk spanning niet voor haar. Ik heb hem al 100 keer aangeboden om dit stap voor stap op te bouwen maar dit wil hij niet hij wil enkel wat hij wil.

Hij dreigt ook regelmatig met de familierechtbank en advocaten omdat ik volgens een advocaat die hij geraadpleegd heeft volledig onterecht handel.

Hij heeft ooit aan onze deur gestaan dat de politie volgens hem op komst was om hem bij ons binnen te laten, je moet weten onze dochter was toen 3 maand, ik hem dan gewoon binnengelaten en hij wou zelfs mijn dochter uit mijn handen niet aannemen 'zie dat ze mij iets geeft', zulke zaken.

Ik vind van mezelf dat ik altijd al redelijk ben geweest ongeacht wat ik van hen over mij krijg maar misschien zie ik dit verkeerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 07 aug 2020 12:41

Misschien is bemiddeling een mogelijkheid? Zo kan een onafhankelijke derde het gesprek mee begeleiden.

Een vraag die ik bijvoorbeeld zou stellen: je zegt dat je je dochter de spanning wil besparen als papa alleen met haar zou gaan en jij niet welkom bent. Zou er dan geen spanning in de lucht hangen als je er wel bij bent? Zeker geen verwijt, gewoon bedoeld om je even te laten reflecteren.

Hij zou bezoekrecht kunnen afdwingen bij de rechtbank en hij zal dat ook krijgen. Dat zal wel niet zijn op momenten dat hij wil dat jullie/je vriend opdraven. Het is de rechter die zal bepalen hoe vaak en in welke omstandigheden dat bezoek zal plaats vinden.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Max561
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2020 13:16

Evi,
Idd er zal spanning zijn maar ik wel een 'normale' verstandhouding voor in de toekomst ook voor mijn dochter, ik ben absoluut niet iemand van verwijten enzo en ga hier bij hen ook nooit op in.

idd een bemiddelaar is ooit al eens een voorstel van mij geweest maar afgeketst, hij wil enkel wat hij wil en voor de rest niks en met dreigen en verwijten en chantage kom je daar bij mij niet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 17 aug 2020 10:36

Gesprekken in de toekomst opnemen als u er aan deelneemt. Dreigen en chantage zijn contraproductief.
Het omgangsrecht daar heeft hij recht op maar het zal dan de rechtbank zijn die beslist art 375 bis B.W.

In eerste instantie beslissen ouders en nemen best een gezamenlijk standpunt in.
Leg dat ook uit aan grootvader best met een aangetekend schrijven ..alle contact inzake kind laat dat steeds schriftelijk verlopen - kwestie van een dossier op te bouwen.

Als hij al bemiddeling afwijst .... ??? zet dit voorstel ook in uw brief en vraag als ouders uiteraard om een schriftelijke reactie van hem.

Zoals u kan lezen moeten partijen overeenkomen - zie vette tekst in artikel. Geen overeenkomst ==> familierechtbank.

Art. 375bis.<ingevoegd bij W 1995-04-13/37, art. 10, 003; Inwerkingtreding : 03-06-1995> De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft.
Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de [1 familierechtbank]1. [2 De familierechtbank weigert de uitoefening van het recht op persoonlijk contact enkel als de uitoefening van het recht ingaat tegen het belang van het kind.]2
----------
(1)<W 2013-07-30/23, art. 60, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2014>
(2)<W 2018-06-15/03, art. 3, 081; Inwerkingtreding : 12-07-2018>

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032130

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”