gedomicilieerde Huisgenoot, uit mijn eigendom krijgen.

jessesteurs
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

gedomicilieerde Huisgenoot, uit mijn eigendom krijgen.

#1 , 06 aug 2020 03:05

Hallo ,

vorig jaar in september kocht ik een appartement.
ik ging er zelf inwonen vanaf half oktober. een week later is daar een vriend bij komen wonen (hij is ook ook gedomicilieerd op dit adres ).

Hij maakt gebruik van de grootste kamer en betaald daarvoor maandelijks een vast bedrag.
hiervoor is echter geen huurovereenkomst vastgelegd... natuurlijk noemden we het bedrag dat hij betaalt "de huur" maar dat is het dus eigenlijk niet.
voor mij gaat dit over een bijdrage in de onkosten.

het lijkt dus eerder op een koppel dat samen woont en kosten deelt.

er is dus nooit een plaatsbeschrijving geweest, nooit een huurwaarborg betaald, geld werd maandelijks op mijn rekening gestort .( de eene keer al wat correcter optijd dan de andere keer)
bij de overschrijvingen staat nooit een mededeling.

sinds begin 2020 zijn er meer problemen gekomen tussen ons en heb ik hem meermaals aangemaand om een andere woonplaats te zoeken, om onze vriendschap wel te kunnen behouden.
hierop is hij nooit op in gegaan.

tot ik half juni, het echt beu was. afspraken werden niet nagekomen, er kwam steeds vaker ruzie over de meest stomme dingen.
tijdens een kwade beu heb ik hem toen 1 maand gegeven om zijn boeltje te pakken en weg te wezen. dat vond hij onaanvaardbaar en al snel is daarop terug gekomen door mezelf en heb ik gevraagd om tegen eind augustus te vertrekken. ook dit kon voor hem niet.

ondertussen hebben we een politie tussenkomst gehad na een gevecht. heb ik via de eigenaarsbond een ingebrekestelling laten opmaken met daarin een vraag tot minnelijke schikking, die hij per mail, (dus niet aangetekend) heeft ontvangen.

we zijn via whatsapp berichten uiteindelijk overeengekomen dat hij het appartement zal verlaten tegen ten laatste half september. da heeft hij ook meermaals bevestigd.
na veel gedoe lijkt het ook dus eerder gewoon op een koppel dat uit elkaar gaat met veel gezever.



mijn vraag:
- wat moet ik doen als hij de woning toch niet verlaat?
- kan hij alsnog hiermee naar de rechter stappen en mij aanklagen voor iets? zo ja, waarvoor en wat zijn de gevolgen voor mij? wat kan ik doen om dit te vermijden?


alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 06 aug 2020 15:27

U zal naar de vrederechter moeten om hem te laten uitzetten.
Stel hem met een aangetekend schrijven al in gebreke -
https://www.voorbeeld-office.com/voorbe ... brief.html

Opletten gebruik niet het woord huur want dan is er een huurovereenkomst van vermoedelijk onbepaalde duur 9 jaar.
Het is als er nergens het woord huur werd gebruikt in correspondentie een 'bezetting ten bede'.
Geef betrokkene 2 maanden dus tot eind september.
Als er al vaststellingen zijn van politie wegens 'slagen' of intra familiaal geweld (tss samenwonenden) kan u proberen met een maand.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 08 aug 2020 08:02

Opletten gebruik niet het woord huur want dan is er een huurovereenkomst van vermoedelijk onbepaalde duur 9 jaar.
Ik vrees dat het woord "huur" gebruikt is als mededeling van de overschrijving. Als dat het geval is, zit je waarschijnlijk met een mondeling 9-jarig huurcontract.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2020 09:49

Aanvullend op Franciscus, misschien ook eens lezen:
https://www.kennisplein.be/Documents/Fa ... 0haese.pdf
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 08 aug 2020 23:50

IFG idd. een reden voor contactverbod en kan parket - OR een contactverbod cq uithuiszetting opleggen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”