leefloon als student en Onderhoudsplicht ouders.

Dianaisc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

leefloon als student en Onderhoudsplicht ouders.

#1 , 04 aug 2020 16:26

Ik en mijn ouders spreken niet meer. Ik ben uit huis gezet maar mijn domicilie is nog daar.

Als ik een kotje zoek waar geen domicilie mogelijk is, blijft mijn hoofdverblijf bij mij ouders.

Als ik een studio zoek waar domicilie mogelijk is kan ik dan mijn hoofdverblijfplaats veranderen en ben ik niet meer bij mijn ouders.

De ocmw zal mij financieel helpen (leefloon). Ik moet nog voor de comité denk ik.
Ocmw hiel mij op de hogte dat ze wegens onderhoudsplicht om terugvordering zullen vragen aan mijn ouders.

Blijkbaar kijken ze dan naar hun jaarlijks inkomen. Als het hoger is dan de 'grens' , trekken ze nog een bedrag van dat inkomen af naargelang hoeveel kinderen mn ouders ten laste hebben.

Momenteel hebben ze dus mijn broertje en ik als kinderen ten laste.

-> Ik zit dan hierdoor vast bij de vraag: als ik nu toch een verblijfplaats vind waar ik mijn domicilie naar kan verplaatsen. hebben mijn ouders enkel mijn klein broertje nog als kind ten laste en val ik dan weg? Of blijf ik in dit geval nog gezien als kind ten laste omdat ik nog studeer en er van hun een terugvordering wordt gevraagd.

-> Tweede vraag is dan of het wel mogelijk is om de hoofdverblijfplaats bij mijn ouders te houden (ookal zitten we in conflict) en in een kotje te gaan wonen waar domicilie niet kan en nog geholpen te worden door de ocmw?

Zo niet, dan begrijp ik dat ik verplicht een kot/studio moet vinden waar domicilie mogelijk is (wat mijn kans tot het vinden van een verblijfplaats erg verkleint).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 04 aug 2020 18:29

Geholpen worden door t ocmw vereist dat je domicilie staat waar je woont. Domicilie krijgen kan enkel als ze accepteren dat de relatie met je ouders duurzaam ontwricht is.

Ocmw zal je dan een leefloon toekennen en dit idd terugvorderen van je ouders als ze voldoende inkomsten hebben. Je kindergeld komt dan ook bij u toe.

Nadeel voor je ouders : extra personenbelasting wegens een kind minder ten laste en minder kindergeld omdat de verhoging tweede kind wegvalt.

Als ze t volledige leefgeld zouden moeten betalen dan is het “beter” dat je bij hen je domicilie houdt, een kot huurt, en dat zij betalen. Daarvoor moet je natuurlijk on speaking terms zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2020 20:06

T.S. lees ook eens https://www.mi-is.be/nl/studenten en kijk ook onder de rubriek studies:

https://www.mi-is.be/nl/studenten
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”