Samenwonen met vriendin, slechts 1 domicilie

ano_niem_pje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Samenwonen met vriendin, slechts 1 domicilie

#1 , 27 jul 2020 21:45

Ik ben 21, nog student, en ga binnenkort alleen wonen. Mijn ouders verhuizen naar het buitenland, waardoor ik dus genoodzaakt ben zelf een appartement te huren met daar mijn domicilie. Aangezien ik studeer aan de UGent, zal ik ook op zoek gaan naar een appartement in die stad. Er zijn echter heel wat regels die ervoor willen zorgen dat studenten geen gezinswoningen innemen. Aangezien ik daar effectief kom wonen als nieuwe inwoner van Gent en niet met de reden dat ik een student ben die op zoek is naar een kot, zou ik denken dat deze regels niet van toepassing zijn op mij? Dus dat een woning mij dus bvb niet geweigerd kan worden enkel en alleen omdat ik een student ben?

Daarbij zou ik graag samenwonen met een vriendin en daar wringt het schoentje. Ik zal namelijk mijn domicilie logischerwijs op mijn eigen appartement plaatsen, maar die vriendin kan dat niet (aangezien ze nog ten laste is van haar ouders). Is er op een manier een mogelijkheid om dit toch wettelijk te kunnen doen? Ik heb namelijk een appartement op het oog met 3 slaapkamers, waardoor ik niet kan bewijzen aan de politie/verhuurder dat alleen ik daar zal wonen (want waarom zou ik zoveel plaats nodig hebben?).

Belangrijke zaken:
- Mijn vader betaalt de huur
- Ik zal sowieso contract van minstens 3 jaar aangaan
- Kopen is geen optie

Mogelijke oplossingen?
- Kan dit opgelost worden doordat ouders van vriendin dit huren en ik er mijn domicilie zet?
- Zou het makkelijker zijn moest ik een appartement met 2 slaapkamers huren? (om dan eigenlijk onwettelijk mijn vriendin daar te laten verblijven, maar toch te kunnen bewijzen dat alleen ik daar woon)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!