Samenwonen met vriendin, slechts 1 domicilie

ano_niem_pje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Samenwonen met vriendin, slechts 1 domicilie

#1 , 27 jul 2020 21:45

Ik ben 21, nog student, en ga binnenkort alleen wonen. Mijn ouders verhuizen naar het buitenland, waardoor ik dus genoodzaakt ben zelf een appartement te huren met daar mijn domicilie. Aangezien ik studeer aan de UGent, zal ik ook op zoek gaan naar een appartement in die stad. Er zijn echter heel wat regels die ervoor willen zorgen dat studenten geen gezinswoningen innemen. Aangezien ik daar effectief kom wonen als nieuwe inwoner van Gent en niet met de reden dat ik een student ben die op zoek is naar een kot, zou ik denken dat deze regels niet van toepassing zijn op mij? Dus dat een woning mij dus bvb niet geweigerd kan worden enkel en alleen omdat ik een student ben?

Daarbij zou ik graag samenwonen met een vriendin en daar wringt het schoentje. Ik zal namelijk mijn domicilie logischerwijs op mijn eigen appartement plaatsen, maar die vriendin kan dat niet (aangezien ze nog ten laste is van haar ouders). Is er op een manier een mogelijkheid om dit toch wettelijk te kunnen doen? Ik heb namelijk een appartement op het oog met 3 slaapkamers, waardoor ik niet kan bewijzen aan de politie/verhuurder dat alleen ik daar zal wonen (want waarom zou ik zoveel plaats nodig hebben?).

Belangrijke zaken:
- Mijn vader betaalt de huur
- Ik zal sowieso contract van minstens 3 jaar aangaan
- Kopen is geen optie

Mogelijke oplossingen?
- Kan dit opgelost worden doordat ouders van vriendin dit huren en ik er mijn domicilie zet?
- Zou het makkelijker zijn moest ik een appartement met 2 slaapkamers huren? (om dan eigenlijk onwettelijk mijn vriendin daar te laten verblijven, maar toch te kunnen bewijzen dat alleen ik daar woon)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 27 jul 2020 21:48

Studenten worden als tijdelijk afwezig beschouwd, dus domicilieren zal moeilijk zijn tenzij u kan aantonen dat de band met de ouders weg is.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2020 22:05

Er is geen sprake van dat de band van de ouders weg moet zijn. Trouwens de ouders wonen in het buitenland.

De vraag die zich stelt, is of het kot van betrokkene feitelijk dienst doet als zijn/haar woning (lees: hij/zij verblijft hier ook in het weekend en zijn/haar persoonlijke spullen liggen daar en niet elders).

Indien het antwoord ja is, dient zij hier ingeschreven te worden. Indien de stad Gent weigert omwille van een andere reden dan dat betrokkene er niet feitelijk zijn/haar hoofdverblijfplaats heeft, is dit niet-wettelijk en kunnen onze diensten desgewenst tussenkomen.

Ik zie niet in waarom uw vriendin tijdens haar studies niet bij u zou kunnen verblijven.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”