samenwonen

demièstre
Topic Starter
Berichten: 28

samenwonen

#1 , 24 jul 2020 13:51

Goeie middag allemaal

Ik ben eigenaar van een woning.
Mijn vriendin huurt een woning.
Zij heeft het financieel moeilijk.
Kan ik haar bij mij laten inwonen (een kamer huren bv.) ?
Dan kan zij haar woning die ze huurt ' opzeggen' en heeft ze een beetje meer financiële armslag.
Ik zou graag de risico's kennen voor mezelf indien bovenstaande mogelijk is.
Want je weet helaas nooit of de liefde blijft duren....
Dank u wel voor alle nuttige tips !!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 jul 2020 17:19

U kan haar idd laten inwonen. Hoe jullie dat verder organiseren, bepalen jullie zelf : aparte kamers, al of niet huur, hoe gezamenlijke kosten, gemeenschappelijke maaltijden.
Ieder heeft zijn eigen inkomsten en persoonlijke uitgaven. Verder hebben jullie geen uitstaans met mekaar - als dat de bedoeling is. U kan natuurlijk een contract opmaken voor de huur van een (gemeubileerde?) kamer.
Voor diensten en vb. belastingen blijven jullie twee alleenstaanden die toevallig op hetzelfde adres wonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 24 jul 2020 18:32

Als de deurwaarder langskomt worden ook uw spullen meegenomen. Check dus hoe t zit met schulden.

Als ze er haar domicilie zet moet je naar de vrederechter als je haar buiten wil (tenzij ze natuurlijk zelf vertrekt)

Als jullie een relatie hebben speelt dit natuurlijk mee in de besluitvorming om al danniet te gaan samenwonen.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 25 jul 2020 11:07

Waarom zou de deurwaarder één en ander meenemen uit zijn huis? Al hetgeen er staat wordt verondersteld van hem - niet van haar - te zijn.
TS stelt een gemeubelde kamer ter beschikking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2020 11:22

Wanton, is het ook niet zo dat de wijze van inschrijving in de bevolkingsregisters van de gemeente doorslaggevend is? Ingeschreven als alleenstaande of als samenwonend? Staat de gemeente de verhuur van een kamer toe?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”