Ex-partner al meer dan een jaar uit huis, wat met zijn spullen?

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

Ex-partner al meer dan een jaar uit huis, wat met zijn spullen?

#1 , 05 jul 2020 21:07

Hey iedereen,

Mijn schoonmoeder zit in een situatie die nogal uit de hand is gelopen, en wij vragen ons af waar ze juridisch gezien staat.

Situatieschets: ze heeft gedurende jaren een inwonende partner gehad. Relatie loopt op de klippen. Tijdens deze periode komt ook aan het licht dat er een en ander aan de hand was met deze man: geen geldige identiteitskaart meer, meerdere problemen met papieren, wel in het bezit van een eigen huis dat dus al jaren niet meer bewoond was, enzovoort. Belangrijk dus om te weten dat hij ook nooit officieel gedomicilieerd geweest is bij mijn schoonmoeder.

Uiteindelijk komt ook de wijkagent er aan te pas, en het komt tot een verplichting om de woonst van mijn schoonmoeder te verlaten, en zijn eigen huis opnieuw te bewonen. Dit alles binnen een meer dan redelijke termijn (2 maanden). Termijn verloopt, de man vertrekt.

Hij laat echter nog véél spullen achter. Veel excuses over het waarom, vooral omdat zijn eigen huis vol staat (een soort van verzamelwoede). In de daaropvolgende maanden komt hij nog af en toe over de vloer bij de schoonmoeder om gebruik te maken van gas, internet en elektriciteit, want dat heeft hij nog niet. Hij neemt echter nooit spullen mee terug.

Vandaag zijn we anderhalf jaar verder na het verplicht verlaten van de woonst. Hij komt niet meer over de vloer, maar al zijn spullen staan er nog steeds. Dat gaat van (dure) werkspullen tot post en zelfs cash geld.

Wat kan hier mee gedaan worden, wettelijk gezien? Kan hij hier nog aanspraak op maken? Hij beweert ook van veel spullen nog de aankoopbewijzen in het bezit te hebben, verandert dat iets? Kunnen/mogen wij dit gewoon "op de container gooien"? Heeft het zin en/of is het nog nodig om een nieuw aangetekend schrijven te sturen met een termijn om alles leeg te maken? Alles naar een stockageplaats brengen bijvoorbeeld lijkt me riskant, want wie betaalt dat...

Momenteel is het zo dat mijn schoonmoeder hem liever niet meer over de vloer krijgt, maar dat lijkt moeilijk met elkaar te rijmen.

Een hele brok, dus alvast bedankt voor wie er zich door heeft geworsteld! Ik verduidelijk graag waar nodig. Thanks!

Jasper

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jul 2020 09:16

Stuur hem een aangetekend schrijven waarin je hem nog 14 dag de tijd geeft om de spullen op te halen, waarna ze zullen worden verwijderd. (naar openbaar stort, of naar de garage bvb)
Stuur die brief naar het adres waarop hij is gedomicilieerd, maar ook naar het adres , waarvan jij weet dat hij er effectief, verblijft. Stuur alle aangetekende brieven met kopie via de gewone post, en vermeld dat ook in die brieven door naar elkaar te verwijzen . Komen ze onbetsld terug, bijhouden en niet openen. Na nog eens een paar dagen wachten kuis je de boel op. Zo pak je die mensen aan.
Heb ooit eens een appartement gekocht met een garage. Garage stond propvol rommel, waaronder nog een auto (zonder nummerplaat en een pak antiek zilverwerk) Ik had toen 6 mogelijke verblijfplaatsen van hem, oa in regio Leuven, Brussel en Antwerpen)
Heb dan naar ieder adres een aangetekende brief en een dubbel met gewone post verzonden. Na 1 maand nog steeds geen respons, en dan ben ik beginnen opkuisen. Antiek en waardevolle spullen nam ik mee naar mijn eigen garage, de auto (zonder npl) heb ik met wat hulp op straat, en de rest ging mee met het groot huisvuil. Heb dan nog een paar maanden gewacht om het antiek en zilverwerk te verkopen via Ebay en 2de hands, en heb ruimschoots de verloren huur en arbeidsuren terug gewonnen.

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 07 jul 2020 20:39

Dat ligt dan inderdaad in lijn met wat ik dacht. Dank je wel voor het duidelijke antwoord en je tip!

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”