grootouder recht

bluenina
Topic Starter

grootouder recht

#1 , 07 jun 2020 10:27

viewtopic.php?f=23&t=110318&p=621709#p621709 - andere zelfde topic JurecaBE - moderator

Situatie :
* mijn dochter nu 23 jaar, is op 17 jarige leeftijd bevallen van mijn kleinzoon T
* T is samen met mijn dochter bij mij groot gebracht tot de leeftijd van bijna 3 jaar
* mijn dochter heeft T laten erkennen tijdens haar huwelijk met J (volgens mij puur op papier en niet via de rechtbank)
* huwelijk is gestrand, ze was veel te jong en zij woont nu in Amerika
* T is elke week bij mij geweest, meerdere dagen
* J is niet de biologische vader van T
* J is wegens financiële moeilijkheden bij zijn ouders gaan wonen
* J samen met zijn ouders zorgen er nu voor dat ik mijn eigen kleinkind amper mag zien en in die mate zelfs geen telefonisch contact met mijn kleinzoon mag hebben (T wordt volgende maand 6 jaar)
Vraag :
* indien ik mijn affectieve band aantoon met T via de rechtbank, wat zouden de regels dan zijn ivm grootouderbezoek, te verstaan dat ik de enigste biologische band ben die T heeft hier in België en hem de eerste drie jaar heb groot gebracht en hem daarna ook wekelijks bij mij had. Nu willen ze dat ik hem nog één keer per maand mag zien en geen telefonisch contact.
* kan mijn dochter mij hier voogd maken in België over haar zoon en mijn kleinzoon?
* onderwijl gehoord van J en zijn ouders, er was afgesproken dat T in juli en augustus naar Amerika zou gaan, T kijkt daar fel naar uit om zijn mama terug te zien, zij dit gaan tegen houden, dus maw T mag zijn mama niet meer zien
Alvast bedankt, ben ten einde raad, slaap hier niet meer van...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 07 jun 2020 12:09

Het ouderschpsrecht is vrij absoluut. De vader blijft een van de ouders maar de moeder is vertrokken.

Als grootouder kan je via de rechter een omgangsregeling bekomen.

Wat doet de moeder om haar rol te spelen? Is het verblijf tijdens de vakantie vastgelegd (en dus afdwingbaar als Corona geen roet in t eten gooit)

Mi best een advocaat onder de arm nemen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2020 12:23

Heeft J, T officieel erkend?

Reclame

bluenina
Topic Starter

#4 , 07 jun 2020 12:40

Neen J heeft T niet officieel erkend, is niet via de rechtbank gegaan.
Tot nu toe is er nog geen omgangsrecht op papier wat zijn mama betreft, dit is uitgesteld net door de corona crisis. Echter was er onderling, tussen mijn dochter en J overeengekomen dat zij haar zoon zou hebben tijdens de vakantieperiode te verstaan juli en augustus. Nu wilt J en zijn ouders dat het omgangsrecht met zijn moeder teniet wordt gedaan, is hun eis naar de rechtbank toe, met als argument dat zij T heeft achter gelaten in Belgie. Ik weet van mijn dochter dat zij zelf in België een rechtzaak gaat inspannen om T bij haar te krijgen in Amerika. De mama probeert alles te doen om het contact met haar zoon te behouden, zo belt ze drie keer per week met haar zoon, echter 9 kansen van de 10 neemt J niet op waardoor hij het haar allemaal moeilijk maakt.
Nu mijn vraag en ik hoop dat jullie mij daarin een richtlijn kunnen geven, kan mijn dochter mijn als voogd aanstellen binnen België voor het belang van T, als ik via de rechtbank mijn bezoekrecht dien af te dwingen, in welke mate, of hoeveel dagen zou een rechter gemiddeld toestaan mits het aantonen van onze affectieve band, te verstaan dat Tibe de eerste drie jaar bij mij is groot gebracht, en te verstaan dat ik T elke week daarna twee a drie keer bij mij had. Ik hoop dat u begrijpt dat ik T meer aanzie als een kind dan als een kleinkind daar hij steeds bij mij is geweest en ook door mij is opgevoed. Ik was degene die bij de geboorte was, de navelstreng heeft doorgeknipt, zijn eerste woordjes heb geleerd, zijn eerste stapjes,....En net dit doet allemaal zo pijn dat er geen samenwerking mogelijk is tussen J en mij, dat ik zelfs en dat staat letterlijk op whats app ik geen telefonisch contact mag hebben met mijn kleinzoon van hun. Hij wordt nu grootgebracht door personen die GEEN biologische band (J samen met zijn ouders daar hij inwonende is bij zijn ouders) met hem hebben en door personen die niet willen dat er nog een ruimschoots voldoende contact is met zijn biologische band. Hun argument was dat J zijn grootouders om de drie maanden zag en dat vinden zij meer dan ruimschoots voldoende.

bluenina
Topic Starter

#5 , 07 jun 2020 12:58

Onderwijl net geconstateerd dat J me op alle mogelijke manieren geblokt heeft, hoe kan ik nu nog contact opnemen met mijn kleinzoon? Mag hij zomaar alles blokken en me geen toegang meer verlenen naar mijn kleinzoon toe, ik kan hem niet meer bereiken...ben ten einde raad :-(

Franciscus

#6 , 07 jun 2020 17:47

Vrees dat ( ook gezien voorgaande topic) u best eens langsgaat via een www.caw.be in uw omgeving . Die kunnen dan met alle papieren en elementen u doorverwijzen (samen met uw dochter) naar een notaris / advocaat om het nodige te doen.

Als 'vader' zoals in topic kind aangegeven wordt dat kind niet voor de rechtbank erkend werd staat u zeer sterk.
Trouwens ook als grootouders hebt u recht op omgang met uw kleinkind.
In principe is er dan zelfs geen wettelijke band met kind.

bluenina
Topic Starter

#7 , 07 jun 2020 20:01

Beste Franciscus,

Mijn dochter woont momenteel in Amerika en dient volgende maand te bevallen, dus zij kan momenteel moeilijk zeg maar niet naar België komen. Kan ik dan uit hoofde van mijn dochter, mits zij mij daar de bevoegdheid voor geeft (wat geen probleem is) handelen?

bluenina
Topic Starter

#8 , 07 jun 2020 20:08

Franciscus,

Heb net met mijn dochter gebeld, Tibe is enkel erkend tijdens hun trouw, niet door de notaris en niet door de rechtbank. Mag ik mijn kleinkind daar gaan halen dan?

scorpioen

#9 , 07 jun 2020 20:58

De erkenning gebeurt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Geen notaris nodig. Geen rechtbank.
Raadpleeg een advocaat. Die zal je nodig hebben om een procedure bij de familierechtbank te voeren om omgangsrecht te krijgen. Je kan ook een afschrift van de geboorteakte aanvragen bij de burgerlijke stand waar T. geboren is met de vermelding dat je die nodig hebt om een procedure voor de familierechtbank te voeren. De erkenning wordt daarop vermeld.

bluenina
Topic Starter

#10 , 07 jun 2020 21:33

Geachte,

Ik, L P, geboren op 28 oktober 1996 te Leuven, geef mijn moeder, T P, geboren op 6 juli 1970 te Leuven, de volledige volmacht over Tibe , geboren op 24 Juli 2014 te Leuven om te handelen naar eer en geweten over de belangen van mijn zoon in België. Ik wens het co-ouderschap van Tibe Peeters te delen met P T in België.

Alle administratieve formulieren betreft T mogen door (ikzelf) behandeld en aangevraagd worden in mijn naam.

Ik geef mijn volmacht aan meester W te Hasselt om de belangen van mijn zoon, T, te verdedigen in België.
Dit te verstaan het co-ouderschap en de nodige formulieren die dienen te verzameld worden.

Voor meer inlichtingen kan u mij contacteren op:

adres en namen heb ik weggelaten, is dit voldoende?

Franciscus

#11 , 07 jun 2020 22:07

Mijn fout natuurlijk ..moeder samen met de' nieuwe ' vader bij burgerlijke stand kind erkennen is het uiteraard zo.
Rechtbank is voor adoptieprocedure...

bluenina
Topic Starter

#12 , 07 jun 2020 22:20

Oke, en kan deze erkenning teniet gedaan worden?
Kan ik co-ouderschap krijgen in België, wat nu gevraagd wordt door mijn dochter? De tweede vraag is belangrijker voor mij dan de eerste, mijn dochter heeft onderwijl een formulier opgemaakt zie hierboven waarin zij mij de volmacht geeft over de belangen van haar zoon.

scorpioen

#13 , 08 jun 2020 19:21

Oke, en kan deze erkenning teniet gedaan worden?
Door de moeder, indien zij bewijst dat aan haar toestemming een gebrek kleefde. Dus zeer moeilijk.
Door het kind als het twaalf jaar oud is
Kan ik co-ouderschap krijgen in België, wat nu gevraagd wordt door mijn dochter?
Neen

bluenina
Topic Starter

#14 , 09 jun 2020 10:39

Scorpioen,

Heftig dat de niet biologische band meer inbreng heeft momenteel dan de biologische band :-) hoe kan dit in het belang van het kind zijn?
Heb onderwijl een erkende bemiddelaar aangesproken, echter tegenpartij reageert niet...:-(

scorpioen

#15 , 09 jun 2020 11:20

Door de erkenning wordt de erkenner vermoed ook de biologische vader te zijn.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”