Aankoop huis

Guyr28
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Aankoop huis

#1 , 17 mei 2020 10:48

Hallo,
Mijn vriendin en ik zouden graag (wonen niet samen, geen samenlevingscontract)een huis kopen, maar hebben wat praktische vragen.

Zij heeft al een een huis dat ze verhuurd. Ik heb nog geen eigendom.

Uiteraard zou het handig te zijn om onder de 6% registratierechten te vallen. Wat zouden onze opties zijn om dit te doen ? Is er een constructie mogelijk dat ik het huis alleen koop en het huis binnen x aantal jaar gemeenschappelijke eigendom wordt, zonder of met minimale kosten ?
Wat zouden eventuele gevolgen zijn voor een lening ? Zou zij mee kunnen lenen of in elk geval mee voor afbetaling zorgen ?

Alvast dank
guyr28

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 17 mei 2020 12:17

Je kan inderdaad het huis alleen kopen mits je de financiering alleen aankan (ook al betaalt zij mee de lening) want om te lenen met twee moet je normaliter samen eigenaar zijn.

Later in de gemeenschap brengen als je getrouwd bent (ook mi mogelijk als je wettelijk samenwoont - bij feitelijk samenwonen is er geen gemeenschap) is een eenvoudige notariële akte die zo n 500€ of zo kost.

Vroeger bij t klein beschrijf van 5% werden de voorwaarden apart voor elk bekeken. Als dit ook nog zo is voor de 6% dan zou jij 6% op de helft betalen en zij 10% op haar helft. Na te vragen. Zij kan dan evenwel tot nader orde federaal de lening inbrengen als 2e verblijf als t “leningspotje” nog niet vol is door haar huidige eigendom.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”