Onderhoudsplicht student

MaiteM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht student

#1 , 13 mei 2020 15:53

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag omtrent de onderhoudsplicht van mijn ouders. Ik ben studente geneeskunde (3e bachelor ondertussen) en ben van plan om volgend jaar een appartement te huren met mijn vriend. Ik heb met mijn moeder, een leerkracht secundair onderwijs, een gesprek gehad over hoe veel geld ze aan mij kan geven voor eten etc.. Mijn moeder heeft, kindergeld en alimentatie inclusief, iets van een 3000 euro per maand.

Ik kan haar natuurlijk niet dwingen om voor mijn woonst te betalen, maar ik vroeg mij eigenlijk af hoeveel ze mij "verplicht" is om te geven. In het burgerlijk wetboek staat dat ze "naar evenredigheid van eigen middelen" moet zorgen voor mijn onderhoud, maar wat houdt dit precies in?

Ik vroeg haar om mijn kindergeld (180 euro) en alimentatie van mijn vader (75 euro) naar mij door te storten, en verder mijn zakgeld en GSM-abonnement te blijven betalen. Dit zou komen op iets van een 340 per maand en ik zou ongeveer 5 dagen per maand terug naar huis komen.
Ik was oorspronkelijk van plan om de domicilie op mijn thuisadres te behouden. Zou het voor mij interessanter zijn om mij te domiciliëren op mijn nieuw adres zodat het kindergeld en alimentatie automatisch naar mij wordt gestort? Kan ik mijn moeder dan nog steeds vragen om die overige 85 euro?

Alvast erg bedankt,
Maite

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 14 mei 2020 12:22

Ouders hebben onderhoudsplicht. Je een bed geven, eten, redelijke studiekosten betalen etc. Al dan niet op kot gaan gebeurt in overleg. Ouder kan dit weigeren indien niet noodzakelijk gezien de hoge kost hiervan. Geen uitbetalingsplicht.

Je domicilie verzetten als student kan enkel als de relatie met je ouders onherstelbaar ontwricht is. Studentensteden zijn daar strikt in.

Je enige optie is overleggen. Als je vriend een volwaardig inkomen heeft zou hij z n groot hart kunnen tonen en kostendeling pas opstarten zodra jij ook werkt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2020 14:55

M.i. moet men een duidelijk onderscheid maken tussen domiciliëren op een studentenkot dan wel op een appartement. Niets belet onze studente om te gaan samenwonen met haar vriend en samen een appartement te huren. Zij zal kan perfect zelf haar kinderbijslag ontvangen. Er zijn wel gevolgen verbonden aan het niet meer gedomicilieerd zijn bij de ouder, o.a. op het vlak van fiscaliteit voor de ouder. De onderhoudsplichtige dient het vonnis te volgen. Indien er geen vonnis is en de onderhoudsgerechtigde eist onderhoudsgeld zal zij hiervoor een rechtszaak moeten inspannen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 14 mei 2020 18:33

Niet mee eens. De vlaamse wooncode laat studentendomicilie (in huizen en appartementen) enkel toe bij duurzame ontwrichting en wettelijk samenwonen/huwen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2020 22:43

Het staat u vrij om een andere mening te hebben.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”