Onderhoudsplicht student

MaiteM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht student

#1 , 13 mei 2020 15:53

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag omtrent de onderhoudsplicht van mijn ouders. Ik ben studente geneeskunde (3e bachelor ondertussen) en ben van plan om volgend jaar een appartement te huren met mijn vriend. Ik heb met mijn moeder, een leerkracht secundair onderwijs, een gesprek gehad over hoe veel geld ze aan mij kan geven voor eten etc.. Mijn moeder heeft, kindergeld en alimentatie inclusief, iets van een 3000 euro per maand.

Ik kan haar natuurlijk niet dwingen om voor mijn woonst te betalen, maar ik vroeg mij eigenlijk af hoeveel ze mij "verplicht" is om te geven. In het burgerlijk wetboek staat dat ze "naar evenredigheid van eigen middelen" moet zorgen voor mijn onderhoud, maar wat houdt dit precies in?

Ik vroeg haar om mijn kindergeld (180 euro) en alimentatie van mijn vader (75 euro) naar mij door te storten, en verder mijn zakgeld en GSM-abonnement te blijven betalen. Dit zou komen op iets van een 340 per maand en ik zou ongeveer 5 dagen per maand terug naar huis komen.
Ik was oorspronkelijk van plan om de domicilie op mijn thuisadres te behouden. Zou het voor mij interessanter zijn om mij te domiciliëren op mijn nieuw adres zodat het kindergeld en alimentatie automatisch naar mij wordt gestort? Kan ik mijn moeder dan nog steeds vragen om die overige 85 euro?

Alvast erg bedankt,
Maite

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 14 mei 2020 12:22