Huiselijk geweld

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Re: Huiselijk geweld

#16 , 07 mei 2020 20:19

Is er ooit al klacht ingediend?
Van mij of mijn moeder niet, wegens dat hij nu al zo agressief is willen we niet weten waar hij toe instaat is.
Desondanks zou ik niet verrast zijn mocht hij reeds een klacht van elders gehad hebben, hij blaft zijn ouders ook graag af dus ik vermoed dat we niet de enigste slachtoffers zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 07 mei 2020 21:52

Wil je moeder die procedure starten ?
Zij zal dat als eigenares moeten doen

Informeer bij griffie Vredegerecht hoe lang procedure ongeveer in beslag neemt , wanneer zaak zou kunnen voorkomen ifv hun werklast ...
Time dan de dagvaarding zo dat de uithuiszetting zo snel mogelijk na 17 juli kan gebeuren

Is nog een maand of 2 - kan zijn dat je er nu al aan kan beginnen.
Jullie gaan hem ook tijd moeten geven om een andere woonst te zoeken ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 07 mei 2020 21:54

Echter is hij sinds een week van gedacht veranderd en heeft hij een nieuwe rekening geopend waar hij wilt dat mijn moeder en hij elk 700 of 1000 euro op storten per maand om daar alles mee te gaan betalen.
Best niet aan meedoen ... enkel meer zever.

Reclame

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 mei 2020 00:10

T probleem is dat we geen tijd hebben tot 17 juli, er gaan hier gegarandeerd ongelukken gebeuren en dit is een kwestie van dagen.. Ik slaap nu al met een mes onder mijn kussen en mijn moeder met de deur op slot, helaas heb ik geen slot.

Dit weekend moet ik naar mijn vader waardoor hij dus vrij spel zal hebben met mijn moeder, er is net weer een uitbarsting geweest die opnieuw een nieuwe top bereikt heeft, ik vrees oprecht voor de veiligheid van mijn moeder en de politie zal hem hier vermoedelijk ook niet weghouden op basis van woorden.

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 mei 2020 12:53

Agressieve uitbarsting contractueel bepalen?


Dag iedereen,

Ik maak deze post op vraag van mijn moeder.

Mijn moeder en ik zijn al jaren slachtoffer van familiaal geweld van haar vriend die hier desondanks alle negativiteit weigert te vertrekken. De afgelopen weken is het niet meer in woorden te omschrijven wat hier allemaal gebeurd, het gaat om psychisch, economisch en (voorlopig nog) miniem fysiek geweld.

De man heeft gisteren in zijn zoveelste uitbarsting het ultimatum gesteld aan mijn moeder te kiezen tussen ik (haar zoon) en hem. Dat was een gemakkelijke keuze maar nu vandaag heeft hij zijn gedacht voor de zoveelste keer volledig omgedraaid en beloofd hij voor de duizendste keer te 'veranderen'. De praktijk heeft ons inmiddels al honderden keren bewezen dat dat niet lukt. We zijn het kotsbeu dat ons leven vergiftigd wordt door die man maar zijn bang om politionele of juridische procedures op te starten gezien dat langdradig kan zijn en hij extreme agressie vertoont (fysiek kan ik hem ook niet te meester).

Mijn moeder heeft het idee een contractuele bepaling te willen opstellen waarin ze vermeld dat als hij nog 1x uitbarst hij vrijwillig zonder gedoe de woning moet verlaten zonder enige vorm van economische, psychische of fysieke bedreigingen en geen agressie. De bewijslast hiervan willen we invullen door video of geluidsopnames te verschaffen, iets wat we de afgelopen maanden reeds aan het doen zijn.

Mijn vraag is of dit überhaupt mogelijk is om zo'n contract op te stellen en wat de draagkracht hiervan is?
Indien het mogelijk is wat zijn de belangrijkste artikels die moeten opgenomen worden in zo'n contract?

Duizendmaal dank voor alle hulp!

Franciscus
Berichten: 38602

#21 , 08 mei 2020 14:59

Dat mag u maar dan nog zal moeder langs de vrederechter moeten de juiste antwoorden zijn al gegeven.
- Om hem buiten te krijgen gaat men naar vrederechter liefst met bewijzen o.a. tussenkomsten van politie - getuigenissen van buren en van u - getuigenis van huisarts wegens slagen* of verbale agressie*
- Politie in kennis stellen best uw moeder moet gaan praten met dienst slachtofferhulp of zorg
Daarna best ook gaan praten met de politieteammanager (commissaris) zodat er via briefing snel wordt gereageerd op 101 of andere oproepen van dat adres - zorg dat ze uw vast telefoonnr en GSM nummers hebben.
De vaststelling van politie kunnen bij vrederechter gebruikt worden.
- huisarts kan procedure 'collocatie' opstarten op jullie ook op uw vraag dus - bij hoogdringendheid kan ook politie / parket die procedure opstarten.
*http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358
* dat zijn alle zaken die strafbaar zijn ==> politie

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 08 mei 2020 15:21

Zinloos
Start juridische procedure bij Vredegerecht.
Tegen dat dat rond is met tijd voor zoeken andere woning, zal de Vlaamse uitzettingsstop (17/7) wel (bijna) voorbij zijn.

Zelfs "miniem" fysiek geweld :arrow: politie.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 08 mei 2020 15:59

T probleem is dat we geen tijd hebben tot 17 juli
Enige andere mogelijkheid tot dan is logies op staatskosten ... cel.

Dus begin procedure ASAP


Dit weekend moet ik naar mijn vader waardoor hij dus vrij spel zal hebben met mijn moeder, er is net weer een uitbarsting geweest die opnieuw een nieuwe top bereikt heeft, ik vrees oprecht voor de veiligheid van mijn moeder en de politie zal hem hier vermoedelijk ook niet weghouden op basis van woorden.
Bel naar uw pa, en blijf bij uw ma ...

Franciscus
Berichten: 38602

#24 , 08 mei 2020 16:56

U kan nu nog steeds 24/7 de permanentie van uw politiezone bereiken.
Anders belt u al de 101 en leg de situatie uit. Ook zij hebben best de telefoonnummers op voorhand. En start inderdaad ASAP alle mogelijke procedures. Hoe langer u en uw moeder wachter hoe minder dat u en zeker de politie hoogdringendheid kunnen inroepen.

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#25 , 08 mei 2020 18:08

Stel dat bij zijn volgende uitbarsting hij mij zou slaan? Zou het dan snel afgelopen kunnen zijn met heel dit gedoe?
Ik ben er eigenlijk wat bang voor maar het is me zodanig veel aan het worden dat ik liever in elkaar geslagen wordt en dit dan afgerond is dan dat we heel deze psychische marteling nog maanden moeten uithouden...

bosprocureur
Berichten: 6858

#26 , 08 mei 2020 18:13

Hebt u al eens de raad van Franciscus (in #25) gevolgd, of tenminste overwogen ? DOEN, en asap zou ik zeggen. Laten aanslepen heeft geen enkele zin.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#27 , 08 mei 2020 18:35

Stel ...
Met "stel" bent u niets
Met verbale bedreigingen weinig meer

Met effectieve geweldpleging zal het al lastig genoeg zijn om dat aan te tonen en politie & parket in actie te krijgen.
Je moet daar niet op hopen, roepen, want een pretje is het niet ...


Start juridische procedure uithuiszetting
Escaleert dat, dan is het tenminste gestart, en heb je zo nog wat meer "munitie" voor bij de Vrederechter ...
Maar zolang je (moeder) dat niet start, verandert er niks ...

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#28 , 08 mei 2020 18:55

Het voorlopige plan is om een verzoeningsprocedure te doen bij de vrederechter en daarbij de voorwaarde te stellen dat als er nog een uitbarsting is hij vrijwillig zonder dreigementen moet vertrekken. Indien hij hier niet mee akkoord gaan starten we een echte procedure. Ik ga zelf sowieso met al mijn bewijsmateriaal eerstdaags naar het lokale politie kantoor om advies te vragen, de opties te bekijken en reeds onze gegevens door te geven.

Het probleem met juridisch is zoals eerder vermeld de te enorme langdradigheid. Zeker met het uithuiszettingsverbod vrees ik dat dat nog lang kan duren. Ik begrijp dat jullie ten sterkste aandringen dat te doen maar begrijp mij aub dat hij tot heel veel instaat is.

Hij heeft zich intussen geëxcuseerd voor zijn extreme uitbarsting afgelopen nacht en beloofd te veranderen (voor de zoveelste keer) maar ik pik het niet meer en laat dit ook merken, ergens hoop ik hiermee het signaal te geven dat ik niet ga plooien tot hij het afbolt. Mijn moeder moet echter veel meer verduren dan ik dus zij antwoord nu al semi-vriendelijk terug waar ik eigenlijk niet mee akkoord ben maar ik begrijp haar ook dat ze schrik heeft.
Zeker met dat ik dit weekend niet bij haar ben (dit was trouwens de overeen gekomen afspraak als ik dit niet doe ontploft de boel nog meer dan het nu al ontploft is)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#29 , 08 mei 2020 19:30

Het voorlopige plan is om een verzoeningsprocedure te doen bij de vrederechter ...
Wat betekent dat het waarschijnlijk nog langer duurt ...
Opkrassen in verzoening betekent ook dat hij een "redelijke termijn" krijgt om andere woonst te zoeken .

Als verzoening mislukt, omdat dat niet gebeurt, dan ben je weer zoveel tijd verder, én moet je nog steeds beginnen aan de juridische procedure :!:
Het probleem met juridisch is zoals eerder vermeld de te enorme langdradigheid. Zeker met het uithuiszettingsverbod vrees ik dat dat nog lang kan duren.
Net daarom begin je er best mee
Met wat geluk heb je een uitvoerbaar vonnis tegen dat het uitzettingsverbod voorbij is ...

Reken een "redelijke termijn" - al snel een maand- om andere woning te zoeken ...

josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#30 , 13 mei 2020 03:08

Is dus een feitelijke samenwoning.....heeft niets met huur etc te maken.

Einde maken aan de feitelijke samenwoning......

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”