Huiselijk geweld

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Huiselijk geweld

#1 , 07 mei 2020 13:17

ALLE ONDERWERPEN SAMENGEVOEGD - JurecaBE - moderator


Huiselijk geweld

Dag iedereen,

Ik ga de situatie eerst schetsen en onderaan mijn vragen stellen.

Ik woon samen met mijn moeder en stiefvader in een huis dat mijn moeder gekocht heeft en waar mijn stiefvader enkel zijn domicilie heeft, ze zijn niet getrouwd en hij heeft geen enkele vorm van contract maar er zijn wel onderlinge finaciele afspraken. Sinds kort ben ik uit kot gegaan om een tijdje terug thuis te komen en dat beviel mijn stiefpa allerminst. Hij is iemand die heel verbaal agressief is en snel zijn temperament verliest, dit is niet nieuw en dit is al jaren aan de gang ook voor mijn terugkomst was het al extreem overdreven. Mijn domicilie staat voorlopig nog bij mijn vader gezien ik nog een maand huur moet betalen van mijn kot. Sindsdien is mijn stiefpa volledig over zijn toeren, hij verwijt mijn moeder de ergste dingen, scheld haar uit en heeft enkele dagen geleden nog in haar gezicht gespuugd, hij geeft haar ook tikken als hij enorm kwaad is maar tot vuisten is het (nog) niet gekomen. Mijn moeder en ik vrezen voor onze veiligheid maar ik vrees ook enorm voor de mentale staat van mijn moeder.
We willen hem al jaren het huis uit maar hij vertrekt maar niet, hij dreigt veel dat hij dit gaat doen maar uiteindelijk doet hij het nooit. Als wij zeggen dat we dat niet erg zouden vinden dreigt hij dat mijn moeder 'geen minuut meer op haar gemak gaat rondlopen' of dat hij haar financieel kapot gaat maken.
We zijn een tijdje terug begonnen met filmpjes te maken of geluidsopnames van zijn uitbarstingen, in één van die filmpjes geeft hij ook toe in haar gezicht gespuugd te hebben. Ik weet dat daar hard op gereageerd word in deze tijden maar gezien het om een 'intieme relatie' gaat (ook al slapen ze al jaren in aparte kamers) vrees ik dat dat minder draagkracht zal hebben.
Het probleem met gerechtelijke stappen te ondernemen is dat dat niet op 1 dag gebeurd is en dat hij dan intussen tijd vanalles zou kunnen doen zoals mijn moeder in elkaar kloppen.

Mijn vraag is eigenlijk wat zijn de beste stappen die we kunnen nemen om hem zo snel als mogelijk uit ons huis te krijgen zonder dat hij ons fysiek kan aanpakken. Voorlopig is ons plan om bij zijn volgende extreme uitbarsting de politie te bellen en klacht neer te leggen maar intussentijd is hij iedere dag verbaal agressief en aan het verwijten waardoor we eigenlijk niet willen wachten op zijn volgende extreme uitbarsting. Mijn moeder zegt ook dat ze al eens advies is gaan vragen bij de politie maar dat ze daar blijkbaar weinig tegen kunnen doen wat ik niet echt kan begrijpen, daar dient de politie toch net voor?

Het is een heel frustrerende situatie die al jaren ons leven deprimerend maakt en we willen dit echt klaar krijgen maar er komt maar geen eind aan... We zijn echt hopeloos aan het worden, mijn moeder is zelf haar levenslust al jaren verloren.

Alle hulp is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 07 mei 2020 13:31

De politie kan enkel proces verbaal opstellen en dat overmaken aan het parket. Het is het parket dat moet over gaan tot vervolging. Je moet rekenen dat je al gauw 6 tot 12 maanden verder bent voor er daar iets gebeurd. En dan staat die man nog niet buiten. Dat zal u via de vrederechter moeten doen.

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2020 14:15

We willen hem niet per sé vervolgen, we willen hem vooral uit ons huis (en leven) krijgen zodat wij terug een normaal leven kunnen oppikken.

Reclame

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mei 2020 14:29

Uithuiszetting zonder huurcontract

Kan je iemand die enkel zijn domicilie op ons adres heeft makkelijk uit huis zetten? De man in kwestie heeft geen huurcontract noch andere contractuele bepalingen. Hij betaald wel zijn deel mee maar dat is via mondelinge afspraken. De man is echter een heel agressief persoon die hier echt weg moet maar weigert te vertrekken of 'plooien' zoals hij het zegt...

Indien mogelijk, op wat voor termijn mogen we dan rekenen?

Duizendmaal dank

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 mei 2020 15:30

Uithuiszettingen zijn opgeschort wegens CoVid-19

in Vlaanderen al tot 17 juli
https://legalworld.wolterskluwer.be/nl/ ... zettingen/

Via Vrederechter.
Reken maar op meerdere maanden.

Ben je verhuurder ?
Huurder / eigenaar vh pand ?

Gesmoyer
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mei 2020 15:34

Ik ga er vanuit dat deze post over hetzelfde probleem gaat als uw vorige post, omdat daar duidelijk wordt gemaakt dat het over een gekochte woning gaat van uw moeder.

Als deze man echt niet wil vertrekken denk ik wel dat er een juridische procedure zal gestart moeten worden. U kan de sloten veranderen (moet wel aangekondigd zijn als ik me niet vergis, dus de tijd geven om te vertrekken).

Blaatpraat
Berichten: 3791

#7 , 07 mei 2020 16:16

Sloten veranderen zal niets uitmaken. Als zijn domicilie er staat, mag hij binnenbreken op risico en kosten van diegene die de sloten veranderd heeft.

In deze tijden zal er geen oplossing mogelijk zijn.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 07 mei 2020 16:54

Dan dient u eerst hem een aangetekend schrijven te sturen met een redelijke termijn om het huis te verlaten (ik weet klinkt banaal, maar is een bewijs dat hij op de hoogte is) en als hij dan niet weg wilt -> vrederechter.

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 mei 2020 16:56

Wij zijn eigenaar, hij heeft geen huurcontract, betaald enkel kost en inwoon via mondelinge afspraak

Als ik het goed begrijp gaat het om een bezetting ter bede dus weet ik niet zeker of dat onder de huurwetgeving valt

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 mei 2020 17:15

En ook voor verbale agressie politie bellen.
Is er een onderliggende reden voor die agressie ( drank - syndroom van Korsakov) of een vorm van dementie?
JurecaBE moderator

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 mei 2020 18:03

Ik vermoed dat hij gezond is al denkt hij altijd iets te hebben, zelfs zijn dokter heeft er zijn frustratie al over gedeeld (hypochondrie misschien?).

In verband met zijn agressie heeft hij mij eens 2-3 jaar geleden verweten dat ik niets over politiek weet en dan nog eens politieke wetenschappen studeerde aan de unief waarop ik antwoordde 'en jij hebt beroeps gedaan' (we waren aan het discussiëren over het feit dat ik niet akkoord ga met t Vlaams Belang en hij wel).

Nu de afgelopen dagen belt hij iedereen op om hen te zeggen dat ik hem verwijt beroeps gedaan te hebben en ik daarop neerkijk terwijl ik letterlijk geen woord daarover gezegd heb in minimum 2 jaar tijd en ik totaal niet van die mening ben. Toen hij het eens aanhaalde in een ruzie wist ik niet eens waarover hij het had en bood ik 10 keer mijn excuses aan mocht ik ooit zoiets gezegd hebben, pas later herinnerde ik me de context ervan.

Dit is slechts één van de duizenden voorbeelden.

Ik vermoed dus dat hij zichzelf fictieve of verdraaide verwijten van mijn moeder en ik toewerpt (en daarover piekert) en daarom net nog agressiever wordt ten opzichte van iedereen. Natuurlijk staan de mensen die hij opbelt dan ook aan zijn kant (uiteraard als je een verdraaid verhaal verteld) waardoor hij zijn gedrag steeds meer gerechtvaardigd vindt met escalatie tot gevolg. Ik vermoed dat het dus gaat om een zeer slecht/foutief denkpatroon.

Ik zou er oprecht een boek over kunnen schrijven, in conversatie gaan met hem lukt ook niet, hij verheft zijn stem iedere keer tegen mijn moeder en van mij loopt hij weg naar zijn kamer. Ik heb ook al meerdere pogingen ondernomen tot een constructief gesprek maar hij weigert zelfs met mij te praten, alles moet via mijn moeder gaan volgens hem. Als ik een mooi smsje stuur waarin ik echt wil vrienden worden met hem reageert hij valselijk. En tot slot als het hem teveel wordt tussen mijn moeder en hem gaat hij over tot minieme fysieke agressie zoals slaan op haar been of tikken geven of heel dichtbij haar hoofd slaan maar er net niet tegen. Hij weegt ook zeker 30kg meer dan mij dus fysieke rivaliteit is geen optie.

Toen mijn vader eens heeft moeten komen om de situatie te kalmeren heeft hij de dag nadien uren zitten roepen op mijn moeder omdat hij een te stevige handdruk gaf... Het is te gek voor woorden... Iedere dag opnieuw over de domste dingen...

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 mei 2020 18:07

Wij zijn eigenaar, hij heeft geen huurcontract, betaald enkel kost en inwoon via mondelinge afspraak

Als ik het goed begrijp gaat het om een bezetting ter bede dus weet ik niet zeker of dat onder de huurwetgeving valt
De bezetting ter bede kan zowel schriftelijk als mondeling worden afgesloten. Om bewijsredenen is het opnieuw aangewezen steeds een schriftelijk contract op te stellen waarin de concrete bedoeling van partijen duidelijk in wordt opgenomen.
Belangrijk is dat men geenszins kan ontsnappen aan de dwingende huurwetgeving indien feitelijk wel voldaan wordt aan alle kenmerken van huur en er geen sprake is van een precaire situatie. In dat geval zal de huurwetgeving van toepassing zijn.
Valt het betalen van kost en inwoon onder de kenmerken van de huurwetgeving?
En indien hij weigert schriftelijk te ondertekenen?

Alvast bedankt voor de reeds gegeven hulp!

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 07 mei 2020 19:33

Is er ooit al klacht ingediend?

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 07 mei 2020 19:36

Hoe betaalt hij, welke omschrijving ?

Anoniem1510
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 mei 2020 20:16

Mijn moeder betaald huislening, water, etc
Hij betaalt de sigaretten, inkopen, elektriciteit, etc
Ik weet er niet exact het fijnere van maar het is iets in die aard, uiteindelijk betalen ze elk evenveel of dat is toch de bedoeling, zal het eens navragen als mijn moeder thuis komt straks. Dit was de regeling van de afgelopen 8-9 jaar.

Echter is hij sinds een week van gedacht veranderd en heeft hij een nieuwe rekening geopend waar hij wilt dat mijn moeder en hij elk 700 of 1000 euro op storten per maand om daar alles mee te gaan betalen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”