Samenwonen

Bart-alpinestars
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenwonen

#1 , 29 apr 2020 08:45

Ik ga samenwonen met mijn partner in mijn huis waarvan ik eigenaar ben.
Zij is eigenaar van een appartement dat ze gaat verhuren.
Is het dan logisch dat zij een bijdrage/huur betaald voor bij mij te wonen?
Wat is in dit geval een logische regeling?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 29 apr 2020 10:21

Ik ga samenwonen met mijn partner in mijn huis waarvan ik eigenaar ben.
Zij is eigenaar van een appartement dat ze gaat verhuren.
Is het dan logisch dat zij een bijdrage/huur betaald voor bij mij te wonen?
Ja
Geen huur, maar vergoeding
Wat is in dit geval een logische regeling?
Vaste kosten delen is al normaal, doen jullie beiden voordeel aan.

Inzake bewoning: iets waar je ook beiden voordeel aan doet ... zonder commercieel te gaan denken.

Jij die iets krijgt voor gebruik van je huis dat ook slijt door gebruik (partner krijgt uiteindelijk ook huur voor haar woning)
Zij die minder uitgaven heeft / inkomsten door verhuring, wat uiteindelijk ook enkel maar kan doordat ze bij jou woont ...

En op termijn zie je waar het heen gaat, en hoef je dat niet noodzakelijk ook te blijven doen ...

arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2020 10:56

Allereerst proficiat.

Het lijkt mij logisch dat zij jou een vergoeding betaald gelijk aan een halve huur (ongeveer) en bijdraagt aan de vaste kosten. Indien ze niets zou betalen voor bewoning kan ze in feite gratis bij jou wonen en ondertussen persoonlijk een leuke spaarpot opbouwen met de huurgelden van haar appartement.

Verbouwingswerken aan het huis vallen dan ook wel voor jou rekening. (ik zou mensen altijd afraden om te investeren in een pand waarvan zij geen mede-eigenaar zijn) Onderhoud zou ik gewoon splitsen over jullie 2. Voor het onderscheid tussen onderhoud en een herstelling/verbouwing zou ik gewoon de logica van verhuur volgen. (dus alles wat normaal voor de huurder is samen betalen en wat normaal voor de verhuurder is zelf voor je rekening nemen)

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2020 11:51

Dit vind ik trouwens een vrij accurate tool om de huur te schatten; https://huurschatter.be/ Vroeger was hij niet zozo, maar hij werd recent herwerkt.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”