Erkenning baby

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Erkenning baby

#1 , 10 apr 2020 13:09

Ik heb een baby samen met een illegale vriendin. Als enig papier heeft ze een Nigeriaans paspoort.

Ik zou die baby graag erkennen. De stad Brussel heeft dit gewijgerd bij de geboorteaangifte omdat mijn vriendin geen certificaat had dat ze niet getrouwd was. Dit papier is normaal te krijgen bij de Nigeriaanse ambassade in Brussel en moet dan vertaald en gelegaliseerd worden.

De baby is dus nu statenloos: geen verzekering, geen kinderbijslag, geen vaderschapsverlof,...

De ambassade is gewoon dicht wegens het Corona virus. Ze antwoorden op niets. Ik heb zelfs geprobeerd via het ministerie van buitenlandse zaken.

Ik heb advies ingewonnen bij de juridische dienst van het agii. Mijn vriendin heeft een dergelijk formulier al twee jaar geleden ingediend. Advies van agii was dat dit in deze omstandigheden zou kunnen aanvaard worden. Volgens de ambtenaar was het te lang geleden. Ze zou kunnen aanvaarden tot 6 maand geleden.

De volgende mogelijkheid is een erkenning na de geboorte. Volgens de omzendbrief van 21 maart 2018 over schijnhuwelijken is er dan geen certificaat van niet getrouwd zijn nodig. De ambtenaar vindt van wel en is zo boos op mij dat ze gezegd heeft dat alle erkenningen uitgesteld zijn totdat het Corona virus voorbij is en ik dat papier kan krijgen.

Ze praat wel niet over het bewijs van nationaliteit. Dat is ook een papier afgeleverd door de ambassade en vermeld in de omzendbrief. Maar dat heeft ze blijkbaar niet nodig.

Hoe kan je nu klagen tegen beslissingen van een ambtenaar van burgerlijke stand en vragen dat ze de essentiële dienstverlening doen,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2020 22:24

Het probleem is min of meer opgelost geraakt.
Stad brussel volgt gewoonweg niet de regels: Ze weigeren gewoon erkenningen te doen ondanks de richtlijnen en ze eisen nog steeds dat certificaat van ongehuwd te zijn. Ik heb dan ook een klacht ingediend bij de federale ombudsdienst tegen de stad brussel.
Gelukkig kon ik het ook doen bij de stad Leuven en zij volgden correct de richtlijnen: Ze hebben gelukkig het ceritficaat van ongehuwd te zijn aanvaar als certificaat van nationalieteit en dan ging alles goed......

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”