Schijnhuwelijk

MaaikeD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schijnhuwelijk

#1 , 31 mar 2020 21:36

Hallo
Ik stel deze vraag voor mijn buurman.

Mijn buurman is gehuwd met een vrouw in Congo. Hij is naar daar gegaan om met haar vorig jaar in mei te huwen. Door verschillende (private) omstandigheden vertraagde de procedure om zijn vrouw naar België te halen steeds... Nu zoveel maanden later, blijkt dit toch om een schijnhuwelijk te gaan. Mijn buurman had er alle vertrouwen in dat ze hem graag ziet en dat ze daadwerkelijk zou komen (heeft zelfs een groter huis gekocht omdat ze nog kindjes wou).
Maar het enige dat voor haar telt is geld, geld en nog eens geld. Ze zou vermoedelijk wel willen komen naar België, maar niet uit liefde. Wel om de Belgische nationaliteit te verkrijgen en hier binnen te geraken. Uit verschillende zaken kunnen we ook afleiden dat ze constant hem zit te beliegen en bedriegen.

Wat staat hem nu te doen? Hij zou graag het huwelijk ontbinden aangezien het toch om een schijnhuwelijk gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cuidado
Berichten: 41

#2 , 31 mar 2020 23:22

Als ik het goed begrijp is dat gelijkaardig aan mijn eigen geval van een tijdje geleden.
Ik was getrouwd in het buitenland, en dat huwelijk moest hier erkend worden (Latijns-Amerika van mij, geen Afrikaans land).
Zij was al hier aangekomen, en de procedure voor erkenning liep al, maar ik zat al met heel grote twijfels, gezien haar gedrag.
Door een advocaat die mij aan het lijntje gehouden heeft, is dat toch geregulariseerd geraakt, en zat ik met de gebakken peren.

Wat men mij indertijd verteld heeft, maar helaas te laat, is dat ik ZELF bij de ambtenaar van de burgerlijke stand de regularisering van de procedure had kunnen stopzetten, mits een motivatie (vermoedens van schijnhuwelijk).
Ik kon dit doen door hen van mijn twijfels op de hoogte te brengen, en dat ik wou afzien van erkenning.
Door naar een advocaat te gaan is mij die mogelijkheid ontsnapt, de advocaat hield mij aan het lijntje, en toen het al te laat was, zei hij mij dat enkel nog een scheiding mogelijk was.

Nadien ben ik dan van advocaat veranderd, maar toen was er dus een hier in België erkend huwelijk, dat moest nietig verklaard worden, wat direct veel duurder en moeilijker is.

Let op, ik ben geen jurist, mijn raad is als ervaringsdeskundige, als slachtoffer van een schijnhuwelijk.
Maar hij is wel gratis...

Zie ook dit bericht van mij van 2017 :

viewtopic.php?p=485088#p485088

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”