Huis bouwen op grond van vriendin

NBor
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huis bouwen op grond van vriendin

#1 , 28 mar 2020 17:14

Beste,

Binnenkort zouden mijn vriendin en mezelf een huis bouwen. De grond is reeds eigendom van mijn vriendin. Nu heb ik me al geïnformeerd om best via een huwelijkscontract of recht van opstal principe de juiste afspraken vast te leggen. Nu vernam ik ook dat het mogelijk zou zijn om onderling een akte op te stellen en door beide te laten ondertekenen zonder tussenkomst van een notaris. Is dit document dan wel rechtsgeldig? Met andere woorden, zijn er nog mogelijkheden naast huwen en recht van opstal?

Bedankt voor jullie feedback en ondersteuning.

Met vriendelijke groeten,
Nick.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 28 mar 2020 18:51

Een onderhandse akte (dus zonder notaris) is altijd geldig, als deze geen artikelen bevat die onwettig zijn.
Het enige is dat die akte niet bestaat voor derden, enkel tussen jullie.

Dit lijkt mij hier van belang bijvoorbeeld in geval van overlijden, en er zijn erfgenamen in het spel.

Ik kan je enkel maar aanraden om toch eens te gaan luisteren bij een notaris.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 28 mar 2020 19:04

Als je geen goede en waterdichte afspraken maakt, kan je de pineut worden. De grond is van haar, in principe al wat er op gezet wordt is dat ook. Jij doet dan investeringen maar je krijgt niets in de plaats.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 29 mar 2020 12:55

Als je geen goede en waterdichte afspraken maakt, kan je de pineut worden. De grond is van haar, in principe al wat er op gezet wordt is dat ook. Jij doet dan investeringen maar je krijgt niets in de plaats.
Dit klopt niet. Er is recht van natrekking (alles is van haar) doch als de stenen samen betaald werden moet ze wel de helft van de stenen uitbetalen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2020 13:33

Misschien toch het antwoord van de heer Wanton nog eens nalezen: hij stelt duidelijk "in principe". Hiermee doelt hij op mogelijke uitzonderingen. Het art. 552 en 553 van het BW heeft betrekking op de rechten van de eigenaar grond,eigenaar oprichtingen op deze grond en art. 554 BW doelt op aantoonbare kosten/aankopen ingebracht door de andere partner.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 30 mar 2020 11:48

Zo'n situatie blijf ik afraden. Indien men dan toch samen wil bouwen, trek je best de nodige consequenties. Ik raad aan dan te trouwen met huwelijkscontract : inbreng van de grond in de gemeenschap, maar terzelfdertijd te noteren wat er gebeurt bij echtscheiding. Zoals : oorspronkelijke eigenaar krijgt het OG terug, maar de andere moet vergoed worden voor zijn inbreng. Notarissen kennen die werkwijze.
Het blijft een moeilijke oefening, zeker voor ongehuwden. Als men het dan toch wil doen, dient gezorgd voor correcte afspraken vooraf. En men houdt goed alle denkbare documenten en bewijzen bij de hand.
Ook: de partner kan niet genieten van enig fiscaal voordeel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5414

#7 , 30 mar 2020 19:02

@ Wanton: welk fiscaal voordeel ? Is per 1/1/2020 afgeschaft voor je eerste woning

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”