Corona samenwonen

Joost123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Corona samenwonen

#1 , 26 mar 2020 15:10

Hallo,

Ik ben een gescheiden man met een dochter van 2 jaar, zij is bij mij gedomicilieerd. Ik heb met haar mama week om week co-ouderschap.

Ik heb een relatie sinds 6 maanden met een nieuwe vriendin. Zij woont in Limburg, ik in Gent.

Door de corona crisis zien we elkaar niet meer. Wij denken er aan om tijdens de crisis samen te wonen. Daarna niet meer.

Wat zijn de gevolgen?
Kan ik het best bij haar intrekken, of zij bij mij?


Bedankt voor uw inzicht!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 26 mar 2020 15:19

Zeer slecht idee. Het is net de bedoeling dat men contact buiten het eigen gezin vermijdt. Als het een definitieve verhuis zou zijn, kan er nog iets voor gezegd worden, maar dit is zowat het omgekeerde van wat u hoort te doen.

Joost123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2020 15:25

Wij respecteren de huidige richtlijnen. Deze crisis zal nog enkele maanden duren gok ik. Wij willen de regels volgen en beseffen dat we elkaar enkel kunnen zien als we een gezin vormen. Vandaar mijn initiële vraag.

Reclame


LeenW
Berichten: 12813

#5 , 26 mar 2020 15:35

Wij respecteren de huidige richtlijnen. Deze crisis zal nog enkele maanden duren gok ik. Wij willen de regels volgen en beseffen dat we elkaar enkel kunnen zien als we een gezin vormen. Vandaar mijn initiële vraag.
Dat is het punt net, een gezin wordt geacht duurzaam te zijn. Dus geen tijdelijke oplossing om elkaar te kunnen blijven zien.

Ik denk dat u de vraag sowieso best al eens voorlegt aan de gemeente, zij gaan de aanvraag adreswijziging uiteindelijk moeten goedkeuren.

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 26 mar 2020 17:53

Het is niet de bedoeling om steeds van gezin te wisselen, inderdaad. Bij elkaar op bezoek gaan is dus geen goed idee. Maar samenwonen tot de crisis gedaan is, vind ik iets helemaal anders. Dan breid je eenmalig het gezin uit, maar wordt het een "gezin" - "bubbel" waarbuiten je je best niet begeeft.

Bij jou of bij haar: wellicht hangt dat af van praktische zaken. Waar is het meeste ruimte? Is de verplaatsing van je kinderen nog mogelijk?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Joost123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mar 2020 08:04

Bedankt evi, jij snapt het. Ik weet niet goed wat de gevolgen zijn voor het co-ouderschap, als ik mijn domicilie bij haar zet, moet dat van mijn dochter ook... Limburg-Gent is een grote afstand

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 mar 2020 08:45

Maar hoe ga je dan aantonen dat je een gezin bent? Zal je gaan wettelijk samenwonen dan? Of enkel feitelijk samenwonen? Dan staat één van de woningen leeg?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mar 2020 10:54

TS al eens gedacht aan de mama. Woont die in Gent ? En voor het co-ouderschap zou zij zich dan veel verder moeten verplaatsen ?? Bovendien heeft u haar toelating nodig op papier.
Afstand tussen Gent en de Limburg = +/- 140 KM
Of deze situatie in deze tijden verantwoord zijn; daar stel ik mij toch vragen bij. Co-ouderschap of niet.

En ook al eens gedacht aan jullie werksituaties ?

Ik lees ook een wankele situatie tussen u en uw nieuwe vriendin : in crisissituatie bijeen wonen en daarna niet meer = goede basis en grondslag voor een serieuze relatie ?

Ben zelfs benieuwd of het zo maar wisselen van domicilie zal aanvaard worden. Stabiliteit ?

Wat is het belangrijkste : uw belangen en die van uw vriendin : of die van uw kind ?

mbbs1024
Berichten: 474

#10 , 28 mar 2020 15:02

Ik heb in geen enkele aankondiging gehoord dat het verboden zou zijn om te verhuizen, wel dat als je verhuist, je er moet op letten dat je de social distancing maatregelen naleeft, alleen verhuizen dus.
Je zal bij de domicilie wijziging moeten aangeven bij de gemeente waar jij of je vriendin gaat wonen, best de gemeente opbellen dus, want de meeste gemeentehuizen zijn enkel op afspraak te bereiken.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”