vruchtgebruik

verschoot linda
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik

#1 , 26 mar 2020 12:37

ik heb het vruchtgebruik van de woning we waren samen woonend niet getrouwd maar zijn kinderen gaan nu via het gerecht de woning verkopen in mei en ik moet er nu uit van de notaris maar heb geen kans om een huis te zoeken door het virus zodus sta ik op straat nochtans dacht mijn vriend dat ik hier mocht blijven wonen tot ik dood ga en de kinderen dan het huis zouden krijgen iedereen zegt mij je hebt het vruchtgebruik ze kunnen je niet op straat zetten maar nu weet ik het niet meer hij had wel schulden doordat hij 3 jaar kanker had en zijn zelfstandig beroep niet meer kon uitvoeren van toen hij nog gezond was kunnen jullie mij helpen dat ik niet op straat sta dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 mar 2020 16:54

Ik denk dat ze u er niet kunnen uitzetten, zolang je het vruchtgebruik hebt, tenzij ze u vruchtgebruik afkopen, en jij daarmee akkoord gaat

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 26 mar 2020 17:33

Als je het vruchtgebruik hebt, kunnen de blote eigenaars de woning niet verkopen zonder jouw toestemming.
Belangrijkste vraag: woonden jullie wettelijk samen of feitelijk?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 26 mar 2020 18:39

Als je feitelijk samenwoonde heb je geen vruchtgebruik (tenzij er een testament was) en zal je moeten vertrekken. Je kan enkel wat uitstel vragen aan de rechter.

Als je wettelijk samenwoonde heb je wel vruchtgebruik (tenzij je man per testament dat vruchtgebruik geschrapt heeft - wat kan)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”