Schuld bij feitelijk samenwonen

Dorieb
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schuld bij feitelijk samenwonen

#1 , 12 mar 2020 10:56

Als mijn partner een ongeval met slachtoffers veroorzaakt door dronken rijden. Wie moet dan de kosten voor dit slachtoffer betalen als de partner geen geld heeft of eigendom? Wij zijn feitelijk samenwonend met een kind dat hij erkend heeft. Draai ik dan voor alle schuld op of moet mijn partner betalen? Kan ik aansprakelijk gesteld worden voor mijn partner?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 mar 2020 12:07

Uw vermogen is in principe gescheiden, maar dat beschermt de goederen in uw gemeenschappelijke woonst niet tegen deurwaarders.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 mar 2020 14:27

Als mijn partner een ongeval met slachtoffers veroorzaakt door dronken rijden. Wie moet dan de kosten voor dit slachtoffer betalen als de partner geen geld heeft of eigendom?
In eerste instantie de verzekering

Bij dronkenschap kan die echter haar verhaalrecht uitoefenen, en (een deel van) de kosten terugvorderen.
Draai ik dan voor alle schuld op of moet mijn partner betalen? Kan ik aansprakelijk gesteld worden voor mijn partner?
Strafrechtelijk noch burgerlijk bent u aansprakelijk

Maar zoals Didymus al zegt:

aangezien jullie samenwonen, kan er bij die verhaalprocedure door de verzekering (of voor de inning van de boete) wel beslag gelegd worden op de goederen (met wettelijke uitzonderingen) die in de gezamenlijke woning liggen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”