Geen verzekering voor zwangere buitenlandse vriendin?

Papa2010
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geen verzekering voor zwangere buitenlandse vriendin?

#1 , 05 mar 2020 21:44

Beste, mijn Bulgaarse vriendin woont sinds eind mei bij mij in, nabij Leuven. Zij is ingeschreven in de gemeente sinds september en heeft een rijksregisternummer ontvangen. Na verscheidene gefaalde sollicitaties in het Engels besloot ze Nederlandse lessen te volgen - 4 dagen per week - om zo gemakkelijker werk te kunnen vinden. Intussen is ze zwanger en we besloten haar ook in te schrijven bij een ziekenfonds. In december 2019 gingen we langs bij LmutPlus die heel het verhaal kreeg en beloofde dat alles in orde zou komen voor de inschrijving. Eerst zou mijn vriendin als resident worden ingeschreven, dan ten laste en nu weer als resident...? Sinds meer dan 3 maanden regelmatige opvolging hebben we nog steeds geen verzekering voor haar omdat we nu blijkbaar een Belgisch identiteitsbewijs of verblijfsvergunning nodig hebben voor haar (niet model A). Maar dat krijgen we niet omwille van geen werk. Een privéziekteverzekering dekt geen kosten als de zwangerschap reeds bestaat. Hoe kunnen we tegemoetkoming krijgen voor deze inmiddels hoogoplopende kosten? Ik ben zelf Belg en werkzaam als bediende. Alvast dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2020 22:15

Gelieve dringend contact op te nemen met het OCMW van uw gemeente en uw situatie uit te leggen. Vraag aan de sociale dienst van het O.C.MW. om voor uw vriendin de toepassing van art. 57 §1 en § 2 en art. 61 van de O.C.M.W.-wetgeving te onderzoeken. Het O.C.M.W. zal dan samen met u onderzoeken of de houding van het ziekenfonds in deze correct is.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

U kan uw dossier ook altijd voorleggen aan het riziv.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”