Mogen ouders brieven en pakketjes ongevraagd openen en ongevraagd mijn kamer doorzoeken.

Not Applicable
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mogen ouders brieven en pakketjes ongevraagd openen en ongevraagd mijn kamer doorzoeken.

#1 , 28 feb 2020 19:46

Sinds kort als ik uit huis ben en mijn ouders zijn thuis gaan zij mijn kamer binnen en zoeken dan door al mijn persoonlijke spullen, gevolgens als ik terug thuis aankom spreken zij mij aan over de dingen die ik niet goed zijn, wat er mis met mij is en leiden vervolgens het gesprek uit tot conflict.

Sinds kort merk ik ook dat naar mij geadresseerde pakketjes en brieven vermist gaan, waarna ik ze terug vind in bezit van mijn ouders meerdere dagen later, mijn ouders hadden ook nooit de intentie deze aan mij te bezorgen, hierbij merk ik ook op dat deze geopent, gelezen of bekeken zijn.

Ik verdenk mijn ouders ook op het installeren van een camera of microfoon in mijn kamer.
En weet zelf dat zij alle inkomende en uitgaande data van mijn computer controleren.

Ik ben 18 jaar en ik vraag mij af of dit wettelijk gezien wel mag.

Alvast bedankt,
S.
Laatst gewijzigd door Not Applicable op 28 feb 2020 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 feb 2020 19:48

Hun huis, hun regels. Dialoog werkt over het algemeen beter dan juridische stappen.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 28 feb 2020 20:05

U bent meerderjarig dus in principe kunnen uw ouders u geen regels opleggen.
Ze hoeven u ook niet meer te eten te geven of te laten slapen en wonen...
Wat de post betreft laat die ergens anders bezorgen - pakjespunt en postbus vb.
U kan perfect alleen gaan wonen .... eten maken was doen - boodschappen enz .
Dus afwegen wat u wil.
Ga eens met een JAC of www.caw.be praten.
Gaat u nog naar school of werkt u?

Reclame

Not Applicable
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2020 20:14

Ik ben wegens persoonlijke redenen vroegtijdig uit school gegaan, heb geprobeert werk te vinden maar door dezelfde reden is dit niet gelukt.
En ik zou zeer graag alleen willen wonen, ik kan zelf koken, ik kan mijn eigen was doen.
Maar net voordat ik 18 werd hadden mijn ouders besloten mijn spaarrekening (waar zij toen nog verantwoordelijk over waren) over te zetten naar een rekening van hun, zodat zodra ik 18 werd niet aan dat geld zou kunnen geraken. Met dit geld had ik uit huis kunnen gaan en zat ik nu niet in de situatie waar ik geen werk kan krijgen en niet naar school ga.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 28 feb 2020 20:18

Dat geld is en was van u..tenminste als u titularis van de rekening was. En ouders enkel gevolmachtigden waren.
Ga zeker al langs een www.caw.be. met alle gegevens en documenten die u hebt.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 29 feb 2020 12:47

Ik ben wegens persoonlijke redenen vroegtijdig uit school gegaan, heb geprobeert werk te vinden maar door dezelfde reden is dit niet gelukt.
En ik zou zeer graag alleen willen wonen, ik kan zelf koken, ik kan mijn eigen was doen.
Maar net voordat ik 18 werd hadden mijn ouders besloten mijn spaarrekening (waar zij toen nog verantwoordelijk over waren) over te zetten naar een rekening van hun, zodat zodra ik 18 werd niet aan dat geld zou kunnen geraken. Met dit geld had ik uit huis kunnen gaan en zat ik nu niet in de situatie waar ik geen werk kan krijgen en niet naar school ga.
Ben je het niet teveel een beetje aan het romantiseren ? Geen plichten en alleen rechten lees ik zo tussen de regels.
Ik heb geen kinderen en leef alleen een bewuste keuze uit overtuiging kan me dus niet inleven in gezinssituaties maar ik denk dat wat jij je ouders verwijt de evidentie zelf is. En gezien je leeftijd als je denkt niet meer met hen te kunnen communiceren dan hebben ze ook geen plichten ten over taan van jou. Ze mogen je dus grof gezegd aan de deur zetten. Bezint eer ge begint want om zomaar te verklaren dat je alleen kan gaan wonen zult ge toch een ferme spaarboek moeten hebben zonder werk. En denk ik al vlug aan min 1500 € per mnd x 6cmnd (erg korte periode) i min 9000 €. En vlug werk vinden zonder diploma of hogere opleiding en dan ook nog eens in die job 1500 netto binnenrijven...…..don,t think so. Denk dat jij meer plichten hebt tov je ouder al zijn ze puur moreel en niet wettelijk dan zij hoe groot hun rechten tov van jou ook zijn
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

berenod
Berichten: 942

#7 , 29 feb 2020 13:44

Geen werk vinden. Onmogelijk. Tenzij je bepaalde beperkingen hebt qua gezondheid of dergelijke.
Interim kantoor binnenstappen en je gaat snel werken, je mag natuurlijk niet kieskeurig zijn.
Je bent 18, dus naar de bank gaan en een rekening openen.
Sparen gelijk zot, maar je moet wel accepteren dat wanneer je nog thuis woont je een deel meedraagt van de kosten.
Dialoog is altijd het beste natuurlijk, ze kunnen je wettelijk niet verplichten van je loon of een stuk ervan af te staan, maar ze zijn ook niet meer verplicht van je in huis te houden!

En netto 1500€/maand is gegarandeerd vandaag de dag met de werkbonus en dergelijke meer.
Wettelijk minimum bruto loon ligt op 1593.81€ wat een netto geeft van 1528€/maand.

Alles minder is eenvoudigweg illegaal en ga je dus niet zien gebeuren (tenzij voor deeltijdse jobs uiteraard).

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”