Tijd tussen voorkomen onderzoeksrechter en proces

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Tijd tussen voorkomen onderzoeksrechter en proces

#1 , 28 feb 2020 11:07

Hallo,

Mijn zoon die ondertussen meerderjarig is heeft een persoon overvallen + slagen en verwondingen. Hij heeft een nacht in de cel doorgebracht en de volgende dag voor de onderzoeksrechter moeten verschijnen. Als minderjarige was hij al geen onbekende voor het gerecht. Hij is onder strenge voorwaarden vrijgelaten. Ik vraag me af hoeveel tijd er tussen de verschijning voor de onderzoeksrechter zit en de eigenlijke zaak voor de correctionele rechtbank? Zo ongeveer bedoel ik. Spreken we over weken of maanden?

Verder zijn wij hier thuis emotioneel op, er komt geen einde aan en we overwegen - hoe hard het ook is - om de uithuiszetting te laten vorderen. Hoezeer het moederhart ook breekt bij zo een gedachte. Misschien kunnen we dan samen met het OCMW op zoek gaan naar een oplossing, ik wil nu ook niet dat hij dakloos zou worden of naar een vluchtopvang zou moeten. Wil ook niet werken.

Verder nog 1 iets, er zijn nu al 2 politieagenten die hetzelfde zeggen: als je zoon niet werkt en dus geen inkomen heeft en de domicilie staat bij de ouders, dan draaien de ouders op voor alle kosten, ongeacht meerderjarigheid of niet. Is dit zo? Ik heb alvast een jaar geleden de inboedel laten registreren.

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 28 feb 2020 11:20

Dat u de inboedel hebt laten registreren zal er niet veel toe doen als er beslag wordt gelegd.
Als u facturen hebt op uw naam 'kan' dat een hulp zijn maar anders zal het een revindicatieprocedure bij beslagrechter worden.

Ga inderdaad naar OCMW maar ik verwijs u toch eerst liever naar een www.caw.be uit uw buurt.
ga daar eerst een raad vragen en dan pas naar OCMW.
U kan altijd ook eens langsgaan bij de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politiezone.

Om uw zoon buiten te krijgen ofwel gaat hij nu vrijwillig en gaat u direct naar gemeente om hem te laten afschrijven ( toegang weigeren is geen goed idee).
Hij staat bij jullie ingeschreven en mogelijk is een van de voorwaarden adres op plaats X... (maar dat is in principe uw zorg niet).

Het is de vrederechter die kan en zal beslissen aan de hand van een dossier dat u moet opstellen met zeker de voornaamste elementen waarom u heb buiten wil.
En die procedure kan best beginnen met een aangetekend schrijven dat u stuurt naar uw zoon met een Antwoord / Reponse kaart.
Procedure zal ook enkele maanden in beslag nemen en u zal vonnis moeten laten betekenen via GDW. Of partijen moeten akkoord zijn dat afschrift vonnis vrederechter volstaat ( indien wordt toegelaten).

Zaak voor correctionele rechtbank kan makkelijk een jaar duren voor dit voorkomt.

Zie ook de antwoorden van mij en @Eylis ter zake in dit onderwerp.
Blijkbaar toen geen actie ondernomen.
viewtopic.php?f=25&t=91476&p=547515#p547515

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2020 11:30

Beste,

Dank voor uw antwoord. Het was op aanraden van een advocaat dat ik de inboedel heb laten registreren bij het registratiekantoor, inderdaad met facturen erbij, om zo met rust gelaten te worden door een deurwaarder. Dat was wat ik toen verteld ben. Maar dat zal dus niet veel uithalen?

Ik ben dinsdag naar het CAW geweest, die er niet veel doekjes om wonden en me vrij snel zeiden dat een uithuisplaatsing nog het enige was, aangezien er geen enkel schuldbesef is en het al een veelpleger van feiten is. Wij liggen er alvast wakker van en zijn tot het besluit gekomen dat het zo niet verder kan. Het zijn dingen die we natuurlijk allemaal liever niet doen. Wie wil er nu z'n eigen kind op straat zetten, maar we willen ook evenmin het slachtoffer worden van iemand die zich zo gedraagt en alles verliezen waar we voor gaan werken zijn.

U zegt dat het makkelijk een jaar kan duren voor dit voorkomt. Zullen wij dan met rust gelaten worden die tijd of kunnen we al bezoek krijgen van GDW voor inventaris/beslagneming?

Dank en groeten !

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 28 feb 2020 11:32

Pas na de uitspraak kan er beslag gelegd worden via een vonnis.
Edoch als er zware schade is kan het slachtoffer bij voorraad beslag laten leggen ..als zijn advocaat daar gebruik van zou maken...

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2020 11:33

Het klopt wat u zegt, niks ondernomen, maar het is als ouders zoooooooo moeilijk. Had het een buitenstaander geweest was het een stuk eenvoudiger geweest, maar het blijft onze zoon. Ik kijk veel naar Discovery ID kanaal, waar het over moorden gaat en afhandeling van rechtszaken. En je ziet dat in die getuigenissen ook vaak terugkomen. Een moeder die zei van "Ondanks alles wat hij uitgespookt heeft, het blijft mijn zoon". Dat is net het moeilijke aan dit alles.

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 feb 2020 11:34

Maar is het dan zo dat wij ondanks hij meerderjarig is, toch voor alles zullen opdraaien? Dan vraag ik me af waarom beveelt een advocaat dan aan om de inboedel te laten registreren als dat toch niks betekent?

WP002
Berichten: 1479

#7 , 28 feb 2020 11:52

Maar is het dan zo dat wij ondanks hij meerderjarig is, toch voor alles zullen opdraaien? Dan vraag ik me af waarom beveelt een advocaat dan aan om de inboedel te laten registreren als dat toch niks betekent?
Om zich in te dekken tegen alle mogelijke eventualiteiten natuurlijk. Beter een maatregel te veel dan er één te weinig. Het spijt me maar u zal door de zure appel heen moeten bijten, als uw zoon ook nog eens u financieel pluimt, dan bent u nog slechter af.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 28 feb 2020 11:54

Maar is het dan zo dat wij ondanks hij meerderjarig is, toch voor alles zullen opdraaien?
Neen
Meerderjarig = opdraaien voor eigen fratsen
Dan vraag ik me af waarom beveelt een advocaat dan aan om de inboedel te laten registreren als dat toch niks betekent?
Omdat er bij beslag niet gekeken wordt naar feitelijke eigendom van de in beslag genomen goederen

Men gaat uit van een nogal simplistisch
"X woont hier officieel, dus de goederen die hier staan, zijn van X ..."


Wat uw advocaat u laten doen heeft, is alvast zorgen dat u de eerste maatregelen neemt om uw eigen spullen terug te kunnen krijgen door te kunnen bewijzen dat ze van u zijn, en niet van uw zoon.
Als u dat niet kan, ziet u er na beslag immers niets van terug ...

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 feb 2020 12:04

Bedankt aan iedereen om te reageren voor alle info, alles goed gelezen, ik weet nu al weer meer. Het zal inderdaad de zure appel worden. Bedankt !

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”