Wettelijk Stelsel

Martinus411
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wettelijk Stelsel

#1 , 27 feb 2020 20:38

Hoi,

Ik heb laatstleden al een bericht geplaatst over hetzelfde onderwerp, ik ben ondertussen naar mijn notaris geweest maar ik snap er nog altijd geen jota van, de advocaat zegt A, de notaris zegt B.

Korte samenvatting:
-Wij gaan trouwen en verkiezen wettelijk stelsel met een huwelijkscontract. Scheiding van goederen is de beste keuze maar is geen optie..
-Ik heb een eenmanszaak die serieus aan het groeien is, het bestaat al 8 jaar, dus lang van voor het huwelijk.
Dus een vennootschap oprichten is niet meer veraf
-De winsten en lonen zijn gemeenschappelijk dat is duidelijk maar waar iedereen andere antwoorden op geeft:
de aandelen zijn op naam, de echtgenote is niet verantwoordelijke voor beroepsschulden maar kan wel 50% van de
zaak opeisen bij een breuk? (Als de bvba tijdens het huwelijk wordt opgericht).

HELP! Ik wil vooral voorkomen dat ikzelf me jaren uit de sleur werk om dan de helft te moeten uitbetalen van de waarde van mijn eigen zaak..
Is hier dan geen enkele bescherming mogelijk via het huwelijkscontract?

Bedankt vrienden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 feb 2020 16:59

Ja, scheiding van goederen. Hierbij zal uw echtgenote niets te maken hebben met de firma.
Wat niet belet dat zij bij echtscheiding 'compensatie' kan vragen.

Eigenaardig toch dat tegenwoordig veel mensen, wanneer ze spreken van te gaan trouwen, ineens nadenken : wat bij scheiding. In onze tijd was trouwen 'voor altijd'. En zonder spijt!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 28 feb 2020 17:19

IK deel de mening van Wanton.
In ALLE opzichten.
Geen contract van scheiding van goederen willen maar toch dezelfde bescherming waarborgen gaat niet.
Toch een tip: richt de vennootschap op vooraleer te huwen. Zolang er daarna, tijdens het huwelijk, geen nieuw kapitaal wordt ingebracht blijft de vennootschap enkel van u alleen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Lelie60
Berichten: 55
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2020 18:20

Ook vroeger werd dit stelsel van zuivere scheiding van goederen gebruikt om de partner van de zelfstandige te beschermen. Op deze manier was hetgeen de partner verdiende beschermd tegen eventuele schuldeisers. Bij gezamenlijke aankoop van een eigendom zijn ze dan elk eigenaar voor bvb 50%.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”