samenwonen

paul1958
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

samenwonen

#1 , 12 feb 2020 11:03

ik zou willen gaan samenwonen met mijn vriendin die een invalidteitsuitkering krijgt. ik ga op pensioen vanaf 1 mei as. verliest iemand van ons beiden een bepaald bedrag hetzij op haar uitkering hetzij op mijn pensioen.
is samenwonen aangewezen of is een huwelijk voordeliger??
alvast bedankt.
mvg
Paul
paul_vandenbosch@hotmail.com

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2020 11:30

Op het vlak van pensioenbedrag maakt huwen niet veel uit. Immers de invaliditeitsuitkering staat de uitbetaling van een gezinspensioen (huwelijk) in de weg. Mevrouw zal nog verder een pensioen opbouwen zolang zij gerechtigd blijft op een invaliditeitsuitkering en mogelijk eerder met pensioen kunnen. Mogelijk zal de invaliditeitsuitkering aan uw vriendin verminderen.

​Bruto beroeps- of gemengd inkomen Bruto

​minder dan € 990,04 minder dan € 990,04 ​65 %
€ 990,04 - € 1.593,81 ​€ 990,04 - € 1.089,61 ​55 %
meer dan € 1.593,81 meer dan € 1.089,61 ​40 %

In geval van huwelijk kan uw vriendin wel rechten openen op een overlevingspensioen indien zij aan de leeftijdsvoorwaarden voldoet en na 1 jaar huwelijk.

Een wettelijke samenlevingsovereenkomst geeft geen recht op een overlevingspensioen. Qua fiscaliteit wordt men in geval van een wettelijke samenlevingsovereenkomst wel beschouwd als gehuwde.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”