kangoeroewonen en fiscaliteit / erfrecht

jur
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kangoeroewonen en fiscaliteit / erfrecht

#1 , 11 feb 2020 18:42

Wij overwegen een woonunit in onze tuin te plaatsen als woning voor mijn alleenstaande schoonvader. Hij zou z'n woning verkopen en het kapitaal gebruiken om de woonunit te bekostigen. Ik heb een aantal vragen wat betreft het erfrecht en fiscaliteit. Hij zou z'n woning verkopen en het kapitaal gebruiken om de woonunit te bekostigen. Zorgwonen komt niet in aanmerking omdat de woning los van onze bestaande woning zal staan.

Ik kan mij hierin vinden alleen wil ik het volledige eigendom bewaren over onze grond en alles wat erop staat.
Ik probeer mijn vragen concreet te formuleren:

- zijn er bronnen/verenigingen/groepen waar ik terecht kan bij ervaringsdeskunigen?

- stel dat de gemeente een afzonderlijk huisnummer toestaat, is dit dan puur praktisch (bv voor de post) of heeft dit ook effect op de fiscaliteit etc.

- als hij in ons gezin komt, is hij dan automatisch "ten laste"? en heeft dit fiscale gevolgen in de negatieve zin bv naar onze kinderbijslag of belastingen toe?

- als hij de woonunit bekostigd en die staat om onze grond, wordt dit dan automatisch ons eigendom of kunnen de andere erfgenamen hier aanspraak op maken bij overlijden?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 11 feb 2020 23:57

Een woonunit plaatsen vereist een bouwvergunning.

Uw grond opsplitsen in 2 percelen vereist een verkavelingsvergunning.

Als uw schoonvader de woonunit betaalde is ze van hem en maakt ze deel uit van de erfenis. Uw schoonvader kan u wel het geld voor de aankoop schenken waarmee jij dan de woonunit koopt. Dan is ze van u. Als de schenking minder dan de helft van zijn bezit is kunnen broers/zussen geen inkorting vorderen.

Als schoonvader bij u gedomicilieerd is (grond niet opgesplitst) dan is hij fiscaal ten laste mits zijn pensioen voldoende laag is. Bekijk wel ook of je ev bepaalde tegemoetkomingen kwijtgeraakt.

Schoonvader mag u ook een zorgvergoeding uitbetalen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”