Uitkering meisje 18j

MayaC
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitkering meisje 18j

#1 , 29 jan 2020 14:56

Beste,
Ik en mijn zussen

(18)-(23)-(24)j
Wonen alleen in ons huis in L. Mijn oudste zus is een studente en werkt als receptioniste bij een dokter, ik en mijn middelste zus zijn momenteel ingeschreven bij de vdab. Ik kan echter momenteel geen werk opstarten omdat ik binnenkort word opgenomen. Nu zei de mama van een vriendin van mij dat aangezien onze mama is overleden, en onze papa in Italië woont en enkel af en toe komt met zijn vruchtsgebruik, dat wij elks recht hebben op een soort uitkering omdat wij alleen zijn “zonder” ouders. Klopt dit? Welk soort uitkering zou dit dan zijn?
Met vriendelijke groeten,
Maya

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GraagAnoniem
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2020 15:45

Misschien komen u en uw middelste zus in aanmerking voor een leefloon

https://www.vlaanderen.be/leefloon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2020 16:11

Ik raad u aan om dringend contact op te nemen met het ocmw van de gemeente waar u woont. Het is immers ontzettend belangrijk dat jullie in orde blijven met de sociale zekerheid, waaronder de ziektekostenverzekering. Zij kunnen u ook behulpzaam zijn bij inlichtingen over kinderbijslag. HVW of een vakbond kunnen u wegwijs maken in werkloosheidsuitkeringen. U kan ook contact zoeken voor andere praktische zaken en/of rechten.

Zie in deze zeker: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwRef ... jGg_GhKiMo

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 29 jan 2020 16:42

Ook contact opnemen met een www.caw.be uit uw omgeving of /en een JAC.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 29 jan 2020 18:26

Zolang er recht is op kinderbijslag, is er een wezentoeslag. De hoogte daarvan is afhankelijk van de overlijdensdatum van je moeder - voor of na 1/01/2019.

Ook belangrijk is te weten wat je moeder deed voor werk. Was ze werknemer in de privé-sector of ambtenaar (statutair of contractueel)?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2020 09:04

Opgelet voor de hoogte van de wezenuitkering wordt er rekening gehouden met de gezinssituatie van de vader, indien er recht zou bestaan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#7 , 30 jan 2020 16:23

Opgelet voor de hoogte van de wezenuitkering wordt er rekening gehouden met de gezinssituatie van de vader, indien er recht zou bestaan.
Heeft u het over de wezenuitkering in plaats van of aanvullend op de kinderbijslag?

In het oude systeem (overlijdens voor 1/1/2019) viel de uitkering voor wezen inderdaad weg als de ouder opnieuw ging samenwonen. In het nieuwe systeem is dat niet meer het geval. Bovendien zegt TS dat ze samenwoont met haar 2 zussen. Dan is de gezinssituatie van de vader hier niet relevant.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jan 2020 21:11

T.S., kan u ons meedelen wanneer uw moeder is overleden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”