Schenking woning en vergoeding betalen

Felice123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schenking woning en vergoeding betalen

#1 , 06 jan 2020 22:41

Graag had ik advies verkregen over volgende situatie:
Mijn vriend en ik zijn een aantal jaar samen en huren momenteel een klein appartement.
De ouders van mijn vriend zullen een nieuwbouw huis schenken aan hem.
Ze vragen echter ter compensatie een maandelijkse terug betaling tot overlijden.

Nu werd aan mij de vraag gesteld om ook een deel 30% mee te betalen in die maandelijkse vergoeding. Ik heb hier echter een slecht gevoel bij omdat ik geen eigendomsaandeel heb hierin. Bij overlijden of beëindiging van de relatie sta ik ook letterlijk terug op straat, gaat de woning terug naar de ouders en ben ik het geld kwijt. Wel wil ik meebetalen in alle vaste kosten en onderhoudskosten van de woning.

Ikzelf zou dan met mijn kapitaal een huisje op mijn naam kopen als investering (en zekerheid) en wil de huurinkomsten na aftrek van de lening wel in de gemeenschap brengen als tegemoetkoming..

Graag jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 07 jan 2020 00:22

Ik zou ook niet meebetalen in de onderhoudsvergoeding zonder aandeel te krijgen in het huis.

Wat voor mij een faire bewoningsvergoeding is aan je partner is de fictieve intrest op een lening ter waarde van de helft van het huis. Je verwerft geen eigendomsaandeel doch betaalt ook geen kapitaal af. Dat kan je sparen/investeren in je eigen huis. Natuurlijk ook de helft van de kosten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 jan 2020 09:46

Je betaald enkel voor het dak boven het hoofd. Als alleenstaand zou je toch ook moeten iets te huren, maar dan veel duurder

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 07 jan 2020 12:16

Da s waar maar k vind als je samenwoont dat je niet alleenstaand bent en samen iets opbouwt. Dat een partner zijn huis op zijn/haar naam wil houden is begrijpelijk in een aantal situaties doch dan werk je een voorstel uit die de andere partner toelaat ook iets te verwerven voor mocht het scheef gaan. Je verhuurt niet aan je partner. Je leeft samen in een faire financiële overeenkomst. Afin, da s mijn mening.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#5 , 07 jan 2020 20:53

Veel hangt af van de hoogte van die maandbetaling en van jouw aandeel daar in.
Als dat ergens tussen 300 en 500 euro is lijkt me dat in ze niet negatief. U woont dan in een nieuwe woning tegen beperkte kost. U kan tegelijk zelf bvb een appartement kopen en verhuren. Dan bouwt u intussen een eigen patrimonium op en u heeft een terugvalbasis moest de relatie stoppen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”