2 inkomen op 1 rekening

Anthony932
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

2 inkomen op 1 rekening

#1 , 03 jan 2020 19:19

Ik zelf heb een huis gekocht waarvan de lening volledig op mijn naam staat.. Mijn partner woont bij mij en betaalt gewoon een soort huur en dan de vaste kosten de helft..

Maar nu verwachten wij een kindje en willen we de lonen op 1 rekening laten storten (de mijne omdat de lening enzo er al vanaf gaat via domocilieing)

Maar dan moet de bankrekening ook op haar naam staan..

Heeft zei dan ook fiscaal voordeel ervan..
En stel het misloopt heeft zei dan die periode recht op de helft van het huis of hoe werkt dit precies..

De lening blijft gewoon volledig op mijn naam staan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2020 19:42

Begrijp niet waarom 1 bankrekening of 2 ? Heeft geen belang.
Een bankrekening geeft geen fiscaal voordeel.
En als u twijfelt of het goed afloopt : zeker 2 bankrekeningen.
Lees ook eens aandachtig volgende link :
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... ening.html

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 jan 2020 20:02

Het huis is van u, uw partner kan daar geen fiscaal voordeel uit halen. Zij kan dat pas als zij mede-eigenaar wordt van het huis, en meetekent voor de lening. Trouwen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Anthony932
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2020 20:21

Maar als haar loon ook op de rekening wordt gestort waar de lening mee betaalt word.. Heeft zei dan moest het foutlopen evenzeer recht op de helft van de lening??

Anthony932
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jan 2020 20:28

En het is niet dat ik daar aan twijfel of het goed blijft gaan.. Maar willen alles op een redelijke manier.. En geen onverwachte dingen tegen komen

Franciscus
Berichten: 38590

#6 , 03 jan 2020 20:30

Neen, u hebt dat contract getekend dus u bent aansprakelijk en ook de begunstigde.
Als uw vriendin haar loon op uw rekening laat storten kan dat ook door de bank en uw schuldeisers worden gebruikt voor uw schulden te betalen en houdt zij nul € over.
Zij kan trouwens ook geen enkele claim hebben op het eigendom want ze is hoogstens huurder...

Anthony932
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jan 2020 20:37

Maar bedoel als we uit elkaar gaan moet ik haar dan die periode dat haar loon op mijn rekening wordt gestort ( wordt wel op beide namen gezet) terug betalen of heeft zei daar recht op van die bepaalde periode.. Van de lening

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 03 jan 2020 22:11

Rekeningen waar lonen op komen, waarvan huis betaald wordt zeker gescheiden houden .

Maak een gemeenschappelijke rekening voor dingen die écht gemeenschappelijk zijn: nutsvoorzieningen, kind binnenkort, vakanties, eten, ...

En neen, u moet niet terugbetalen wat uw vriendin u betaalde
Dat is, zoals u al zei, "een soort huur"
Zet dat op een bedrag dat niet te hoog is zodat u beiden voordeel doet: vriendin door merkelijk minder huur te betalen dan apart, en u door iets voor de inwoon te hebben, het is uiteindelijk uw huis dat bewoond wordt, ook slijt door gebruik.


Uw vriendin heeft niets met uw lening van zien of doen ...

Anthony932
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jan 2020 22:27

Née dat snap ik maar we moeten onze toekomst nog beginnen snap je.. En om dan bv heel ons leven zo van rekeningen appart gescheiden moeten leven is ook niet alles.. Dus daarmee dat we aan denken waren de lonen op 1 rekening te laten zetten.. En daar alles van te doen... Maar nu weet ik nog niet of dat voldoende is dat ik haar in het slechtste geval terug moet uitkopen xp

nicky54
Berichten: 218

#10 , 05 jan 2020 17:28

Voor feitelijk samenwonenden bestaat er geen wettelijk statuut met rechten en plichten. Bij de beëindiging van feitelijke samenwoonst zijn er geen formele verplichtingen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”