Bouwen met hulp van familie en wat bij scheiding

Belgian
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Bouwen met hulp van familie en wat bij scheiding

#1 , 24 dec 2019 10:33

Als 2 mensen bouwen en langs beide kanten komen de ouders evenveel helpen. En er wordt evenredig veel kapitaal ingebracht door beide.

Wat gebeurd er dan als het koppel uit elkaar gaat?

Het is zo dat er gebouwd wordt naast de ouders van de ene partij. Wat dus met zekerheid de eigendom van die ene partij zal worden bij eventuele relatiebreuk. Moet dan vooraf best geen hulp vergoeding vastgelegd worden in geval de ene partij de eigendom wil afkopen van de andere?

Er is nu door de partij die naast de ouders bouwt gewoon voorgesteld dat beide ouders komen helpen dan is het 50/50 zeggen ze. Maar ik denk dat dit niet correct is

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 24 dec 2019 10:57

Waarom zou het niet 50/50 zijn als beide partijen evenveel helpen?

Een vergoeding is niet van toepassing, familie wordt geacht gratis te werken. Of ja, u kunt ze ook betalen, maar dan zijn er uiteraard ook belastingen verschuldigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 24 dec 2019 13:16

Zorg wel dat u een verzekering hebt afgesloten voor de 'familiale' helpers - kost ongeveer €80 per jaar.

Reclame

Belgian
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 dec 2019 14:40

Bedankt voor jullie berichten.

Wij maken ons gewoon zorgen omdat die andere partij een drugsverslaving heeft gehad en momenteel continu naar drank zoekt viel ons op op feestjes en recepties. Meer dan wat men als normaal kan bestempelen. we kunnen mis zijn maar de kans dat het fout afloopt lijkt ons groter dan in een gewone relatie, waar de kans al groot is op een breuk.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 24 dec 2019 17:32

Ik heb zo het gevoel dat de bouwgrond eigendom is van de partner. Als dat idd zo is, moet je dringend maatregelen nemen, officiëel. Want als puntje bij paaltje komt is de eigenaar van de grond ook de eigenaar van het huis. Regel iets via uw notaris, waarbij de inbreng van uwentwege wordt bepaald en vooral : wat en hoe bij een scheiding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 dec 2019 17:42

Terechte opmerking van Wanton, ik had meteen dezelfde bedenking.
Goede afspraken op voorhand maken en op papier zetten, inderdaad best door een notaris laten opstellen.

https://www.jubel.be/bouwen-op-grond-va ... -voorhand/

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 24 dec 2019 18:14

Afspraken door een notaris laten vastleggen is idd een goed idee: de eigenaar van de grond wordt eigenaar van het huis (natrekking) doch als de stenen 50/50 betaald/verwerkt zijn dan moet wel de helft van de stenenwaarde uitbetaald worden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 26 dec 2019 12:20

Ook mogelijk : trouwen en het huis met de grond gemeenschappelijk maken. En dan er alles aan doen om samen oud te worden, idd. zonder scheiding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”