Samenwonen en erfrechten

Stiena
Topic Starter
Berichten: 1

Samenwonen en erfrechten

#1 , 22 nov 2005 21:11

Mijn partner en ik wonen al twee jaar samen. Hij is/was eigenaar van zijn huis en ik ben ook eigenaar van mijn huis.
Aangezien wij besloten hebben dat ik naar zijn huis verhuisde en wij volgend jaar met verbouwingen beginnen en hierin ga mee investeren had ik toch enkele vragen.
Hoe we afbetalen en wat kunnen we zo onderling regelen, maar wat indien hij sterft. Normaal gezien gaat alles zonder testament naar de familie. Als hij een testament opmaakt is dit testament ook eenzijdig en kan ook eenzijdig zonder medeweten van de partner verbroken worden.

Is er een andere oplossing zodat je als partner toch enige zekerheid hebt bij overlijden na jarenlang samenwonen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 22 nov 2005 21:34

Art. 2. ...Art. 1475. ? 1. Onder "wettelijke samenwoning" wordt verstaan de toestand van samenleven van twee personen die een verklaring hebben afgelegd overeenkomstig artikel 1476....

Aty. 2 ?2...Art. 1477 ? 4. Iedere schuld die door een der wettelijk samenwonenden wordt aangegaan ten behoeve van het samenleven...
verbindt de andere samenwonende hoofdelijk....Art. 1478.Voorts regelen de samenwonenden hun wettelijke samenwoning naar goeddunken door middel van een overeenkomst, voor zover deze geen beding bevat dat strijdig is met artikel 1477, met de openbare orde of de goede zeden, noch met de regels betreffende het ouderlijk gezag en de voogdij, noch met de regels die de wettelijke orde van de erfopvolging bepalen. Die overeenkomst wordt in authentieke vorm verleden voor de notaris en wordt vermeld in het bevolkingsregister.(23 NOVEMBER 1998. - Wet tot invoering van de wettelijke samenwoning.)


meer info op http://www.notaris.be/kameleon/servlet/ ... id=4251009

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”