rechten plichten wettelijk samenwonen

adelante2020
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

rechten plichten wettelijk samenwonen

#1 , 25 nov 2019 22:34

Beste,

a. Als partij A naar de gemeente gaat en het wettelijk samenwonen stopzet met partij B. dan heeft partij B ongeveer drie maanden de tijd een nieuwe woonst te zoeken. Best uiteraard dat nog eens en plus via een aangetekend schrijven melden aan B.

b. Als partij A nu met partij C de volgende dag een wettelijk samenwonen aangaat, dan mag dus partij A en B en C er verblijven ? Niet dat dat een gezonde uitvalsbasis is maar in theorie komt het daarop neer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

adelante2020
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2019 23:06

Beste,

Dat weet ik al allemaal, had het wat samengevat. Ging zelfs een extra vraag stellen, als ik nu een studio huur voor partij B, ze moet toch 'hier' niet blijven, die gaan elkaar de kop inslaan.

Als ik zeg jij woont hier niet meer, even naar de gemeente, betalend aangetekend schrijven en een 'redelijke opzeg termijn'.

Nu als ik zeg kom zit je opzegtermijn hier uit, desnoods huur je bv 3 maanden een hotel, dan is de deur toch open voor de volgende.

Waar maak ik de fout ?!

Ik denk dat ik korter kan de wet als je de andere partij het zo zuur maakt als ik

op dag 1 het wettelijk samenwonen stopzeg

moet ik toch geen 90 dagen wachten om terug wettelijk samen te wonen.

daar komt mijn vraag op neer.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 25 nov 2019 23:54

Verkeerde vraagstelling.
Eerst weten:
- van wie is de woning
- wie is huurder van de woning

Onder het voorwendsel van wettelijk samenwonen mag men niet zomaar eender waar wonen. De nulmeridiaan loopt niet door het stelsel van wettelijk samenwonen en het opent al zeker niet het recht om eender waar zijn intrek te nemen.

" Als partij A naar de gemeente gaat en het wettelijk samenwonen stopzet met partij B. dan heeft partij B ongeveer drie maanden de tijd een nieuwe woonst te zoeken."

Waar haal je die wijsheid vandaan? Wat indien partij B de eigenaar van die woning is?

" Als partij A nu met partij C de volgende dag een wettelijk samenwonen aangaat, dan mag dus partij A en B en C er verblijven ? Niet dat dat een gezonde uitvalsbasis is maar in theorie komt het daarop neer?"

Misschien kan dat in eroticaland maar niet hier. Op welke basis gaat C (gratis?) verblijfsrechten opeisen? Voor zover ik begrijp zou dat een verblijf zonder recht noch titel zijn waartegen A zich kan verzetten.
Men kan niet zomaar concubineren in het huis van een derde zonder diens akkoord.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 26 nov 2019 19:25

En hoe gaat u iemand onmiddellijk buitenzetten die er wettelijk gedomicilieerd is ???

eylis
Berichten: 8840

#6 , 26 nov 2019 19:55

Als A+ C een nieuw wettelijk samenwonen laten registreren (na de annulering van de vorige A+B), dan kunnen A+C meteen ergens anders gaan samenwonen. C kan zomaar niet haar/zijn domicilie plaatsen op het domicilie-adres van A+B, zonder de toestemming van B, die daar gedomicileerd is. Het zou me wat moois worden zeg: al die relaties die beëindigen en hopla de ex-partners buitenwippen....Stel dat uw redenering zou kloppen, dan zou (ex)partner B als zij/hij supersnel is nog voor A de WS (A+B) laten annuleren en een nieuwe WS laten registren (B+D) en dan zou A dus buitengewipt worden.... Wie een kuil graaft enz....

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”