Relatiebreuk: feitelijk samenwonend in eigendom van partner

Virgil
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Relatiebreuk: feitelijk samenwonend in eigendom van partner

#1 , 21 nov 2019 14:21

Kort samengevat: Mijn vriendin ik waren 6j samen en zij heeft de relatie beëindigd op 15 oktober.
Ik ben ziek geweest en 2 jaar zware behandelingen gehad en ben nu volop aan het revalideren/recupereren en ben sinds kort progressief aan het werk.
Toen ik ziek ben gevallen heeft zij een huis gekocht waar ik mocht bijwonen (ik huurde een woning en kon op dat moment geen lening aangaan, het was de bedoeling om haar huis terug te verkopen na enkele jaren en samen iets te kopen, ik moest ook geen ‘huur’ betalen aan haar, we hebben wel een gemeenschappelijke rekening waar we alle gemeenschappelijke kosten mee betaalden), we zijn dus feitelijk samenwonend. Mijn domicillie staat er dus ook.

Het begint wat te escaleren, en ze wordt nu totaal onredelijk: ze heeft mij nu een aangetekende brief gestuurd dat ik haar eigendom moet verlaten uiterlijk op 1 december (gedateerd 14nov).
Dit is bijna onmogelijk, ook aangezien ik loonfiches moet voorleggen aan de immokantoren om iets te huren en het gevoel heb dat ik er voor deze reden soms tussenuit val… Ik wil ook niet zomaar het eerste het beste nemen wat ik tegenkom (het gaat hier tenslotte over een belangrijke beslissing).
De dingen die haar eigendom zijn, heeft zij ook wel weggenomen en naar haar ouderlijk huis gebracht “zodat ik het niet kan meenemen tijdens m’n verhuis” (printer, strijkplank, kommetjes,…).


Buiten het feit dat ze totaal respectloos en gevoelloos handelt, heb ik enkele vragen:
  • Kan zij mij op 1 december op straat zetten?
  • Wat met de goederen die we samen hebben gekocht? Als we niet overeenkomen qua verdeling, geldt dan de naam op de factuur (wat als er geen factuur is), of wordt onderzocht waarmee dit is aangekocht —> gemeenschappelijke rekening?
  • Wat met de meubels die van mij zijn (die ik dus al had van voor we samen waren), hoe kan ik bewijzen dat deze van mij zijn?
  • Ze zegt ook in haar aangetekende brief dat als ik niet buiten ben op 1 december ze gerechtelijke stappen zal ondernemen ter mijne laste, is dit mogelijk?
  • Kan zij achterstallige huur vragen?
  • Of zijn er nog dingen waar ik mee moet opletten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 nov 2019 15:26

  • Kan zij mij op 1 december op straat zetten?
Enkel met een gerechtelijk bevel

Dat ze niet zomaar of ineens gaat krijgen
14 dagen is een onredelijk korte termijn

Als referentie:
Vlaams huurdecreet voorziet bvb termijn van 1 maand nà betekenis van vonnis voor uithuiszetting
(en dat is dus pas nà ganse rechtsprocedure, met grond om een huurder buiten te gooien, ttz schuld van huurder e.d., ... )

  • Wat met de goederen die we samen hebben gekocht? Als we niet overeenkomen qua verdeling, geldt dan de naam op de factuur (wat als er geen factuur is), of wordt onderzocht waarmee dit is aangekocht —> gemeenschappelijke rekening?
Zorg dat jullie er vooraf over eens bent wat mee met jou gaat, wat er blijft
Anders: naam op factuur

Er is geen "onderzoek" ...
  • Wat met de meubels die van mij zijn (die ik dus al had van voor we samen waren), hoe kan ik bewijzen dat deze van mij zijn?
Neemt u gewoon mee

Bewijzen is lastig als u geen facturen meer heeft
Anderzijds is dat ook voor haar: kan niet bewijzen dat goederen van haar zijn ...
  • Ze zegt ook in haar aangetekende brief dat als ik niet buiten ben op 1 december ze gerechtelijke stappen zal ondernemen ter mijne laste, is dit mogelijk?
Dat kan, gerechtelijke stappen zetten kan altijd (Vrederechter) , maar is niet noodzakelijk te uwen laste.

Zorg gewoon dat u "iets" heeft van weigering - email etc ... - van immo's
Zodat u kan tonen wel degelijk te zoeken

Beste geval bent u weg voor een eventuele zaak voor vrederechter komt .

  • Kan zij achterstallige huur vragen?
U heeft toch geen huurcontract :?:



Zijn er nog gemeenschappelijke dingen ?
Rekeningen ?
Contracten voor nutsvoorzieningen ? Verzekeringen ?

Virgil
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2019 15:44

Zijn er nog gemeenschappelijke dingen ?
Rekeningen ?
Contracten voor nutsvoorzieningen ? Verzekeringen ?
Bedankt alvast voor de info!

We hebben nog een gemeenschappelijke rekening (waar we de gemeenschappelijke kosten mee betaalden)
Mijn autoverzekering zit samen bij haar verzekeringen (maar weet hier het fijne niet van omdat zij dit soort zaken deed)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 nov 2019 18:30


We hebben nog een gemeenschappelijke rekening (waar we de gemeenschappelijke kosten mee betaalden)
Afsluiten en verdelen !
Mijn autoverzekering zit samen bij haar verzekeringen (maar weet hier het fijne niet van omdat zij dit soort zaken deed)
De papieren liggen in je auto ...

Sta je bij op die polis als verzekeringhouder, of als (gebruikelijk) bestuurder voor die auto :?:

Je kan het ook aan haar vragen
Als ze niet wil meewerken:
Opzeggen, als dat kan, en zelf verzekering afsluiten voor je auto.

Als je niet de verzekeringsnemer bent, ga je de polis niet kunnen opzeggen, maar heb je er het raden naar of en hoe lang je nog verzekerd bent ...
Normaal gaan verzekeringen polis niet schorsen zonder nummerplaat en/of minstens groen verzekeringsbewijs
Maar het is té riskant, mocht het toch wél gebeuren ... en dan is het op jouw kop als eigenaar/bestuurder van de auto


Staat de nummerplaat op jouw naam ?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”