Samenwonen

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

Samenwonen

#1 , 21 nov 2019 10:15

Beste forumleden,

Ik heb het voorbije weekend de vraag gekregen van een vriendin om samen iets te huren om de kosten te kunnen delen. Op dit moment huren we beiden iets dus hebben nu ook dubbele vaste kosten.

De situatie is iets ingewikkelder dan gewoon ja te zeggen en iets te zoeken, we willen natuurlijk niet in dit op het oog wel mooie avontuur stappen als één van ons twee er financieel zwakker van gaat worden.

ik zal het eventjes uitleggen.

Ikzelf heb als bediende een inkomen uit voltijdse arbeid van ongeveer 2400 euro bruto.

Vriendin is een alleenstaande mama van een kind van 5 jaar en werkt deeltijds, ze krijgt wel maandelijks bijbetaald van de vakbond tot een voltijds loon. Ze heeft ook een verhoogde tegemoetkoming op dokterskosten. Ze krijgt geen alimentatie voor haar dochter daar de "verwekker" sinds hij wist met de noorderzon verdwenen is.

Als we beslissen om daadwerkelijk samen iets te huren wat gaat dit financieel voor ons betekenen met betrekking tot het inkomen van ons beiden en de verhoogde tegemoetkoming van de vriendin.

Ikzelf heb al op internet aan het zoeken geweest maar ik kan niet goed uit aan al de informatie die ik terugvind.

Alvast bedankt aan iedereen die ons hier wat meer info over te geven.

Vriendelijke groet,
GB2702

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chiara1
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2019 10:58

Als ze bijtrekt word dit berekent op statuut aleenstaande. Feitelijk samenwonen valt ze onder een ander statuut. Dus best langs gaan bij vakbond om te informeren. Ik denk dat ze minder zal hebben als ze bij u komt te wonen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 24 nov 2019 14:53

Voor de fiscus ben je in zo'n geval beiden alleenstaanden en wordt je ook elk apart zo belast.

Voor sociale uitkeringen e.d. wordt zo samenwonen op zelfde adres gezien als vorming van een gezin, en heeft dat wél gevolgen voor sociale uitkeringen bij één vd samenwoners.
Verminderingen als de andere een loon heeft, zijn zeker te verwachten.

Dus vooraf navragen bij de instellingen die de extra uitkeringen uitbetalen wat gevolg is van samenwonen.

Reclame

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#4 , 25 nov 2019 10:00

Bedankt voor de reacties.

Vriendin heeft een afspraak gemaakt met de vakbond. Om te zien hoeveel ze minder gaat krijgen, daarna gaan we beslissen of het samenwonen toch nog voordeliger gaat zijn. Zullen enkele leuke rekenavonden worden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”