beiden een eigendom en samenwonen

sunnyshine
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

beiden een eigendom en samenwonen

#1 , 20 nov 2019 15:52

Mijn vriend heeft een appartement dat hij wil verhuren en nog aan het afbetalen is en dat hij niet wil verkopen. Ik heb onlangs een groter huis gekocht met het oog op samenwonen, staat volledig op mijn naam. Nu wil mijn vriend meer maandelijks inbrengen met het oog op mee een stukje eigenaar te worden van mijn huis op lange termijn, maar naar mijn gevoel klopt het niet dat hij mede eigenaar wordt zonder eigen inbreng. (bv de opbrengst van verkoop van zijn appt) Enkel door de lening mee af te betalen kan je toch geen eigenaar worden. Of zie ik dit verkeerd? Alle tips welkom. We hebben al wel een gemeenschappelijke rekening voor boodschappen, etentje, ..hier zetten we ieder evenveel op.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 nov 2019 16:47

Hij kan enkel eigenaar worden door schenking, erfenis of aankoop. Spreek er uw notaris over

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 nov 2019 17:37

naar mijn gevoel klopt het niet dat hij mede eigenaar wordt zonder eigen inbreng.
Dat is ook niet zo ...
Enkel door de lening mee af te betalen kan je toch geen eigenaar worden.
Inderdaad
Het is ook dom: hij betaalt uw lening (mee) af zonder dat daar iets tegenover staat

Bijdragen in kosten is 1 ding, eventueel zelfs een maandelijkse "woonvergoeding" (hij kan uiteindelijk zijn appartement verhuren doordat hij bij jou woont.)
Moet een win-win situatie zijn & blijven voor beide kanten.

Maar denken dat hij daardoor een "aandeel" koopt in jouw woning klopt niet, en is een broeihaard voor zever op termijn ...

Reclame

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#4 , 20 nov 2019 19:49

Beste


Hij kan gerust zijn appartement/eigendom verhuren. Geen probleem.
Als hij bij jou inwoont is het evident dat hij enerzijds de helft van een ‘ .normalehuurprijs’ betaalt aan jou, naast deling woonkosten ( nutsbedrijven, verwarming enz).
Mede eigenaar worden kan hij pas indien hij zich inkoopt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 20 nov 2019 22:32

Als alteratief zou je kunnen voorstellen dat hij de helft betaalt van de degressieve intrest van een (fictieve) hypotheeklening van 20 jaar op de waarde van het huis + gedane kosten. Hij betaalt geen kapitaal (dit blijft van hem) en het huis blijft 100% van jou. Ook natuurlijk de helft van de huisgerelateerde kosten (onroerende voorheffing, brandverzekering, klein onderhoud, ...)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”