Begunstigde verzekeringen

TomDZ1979
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Begunstigde verzekeringen

#1 , 04 nov 2019 12:15

Een vraag die velen zich misschien stellen, maar weinig over te vinden valt.

Stel:
- Alleenstaande neemt SSV (voor koop woning), doet pensioensparen, heeft groepsverzekering werk. Voor al deze contracten heeft hij een begunstigde moeten aangeven (vermoed ik), vaak dus ouders of zussen/broers.
- Deze alleenstaande trouwt op gegeven moment en krijgt kinderen.

Vraag:
Wie is de begunstigde bij overleiden?
Of neemt het huwelijk en kinderen krijgen automatisch voorrang op de begunstigden die in het contract staan?
Of moeten alle contracten worden aangepast om echtgenoot/kinderen te begunstigen?

Ik kan mij inbeelden dat dit tot vreemde situaties leidt waarin bv. kind huis erft, maar niet kan afbetalen omdat SSV naar de broers van de overledene gaat...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 04 nov 2019 12:32

Begunstigde van een SSV is de hypotheekverstrekker. Dat probleem stelt zich dus niet.

Als er begunstigde bij naam werd vastgelegd bij het afsluiten van een levensverzekering, dan moeten de contracten inderdaad aangepast worden bij een huwelijk of geboorte kinderen, maar vaak staat dit generiek vermeld als "echtgenote" of "de kinderen".
"sowieso" schrijf je zo.


Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”