aansprakelijkheid zoon

StevenDW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aansprakelijkheid zoon

#1 , 01 okt 2019 14:02

OK, nooit gedacht dit forum te moeten gebruiken, maar soit het gaat om het volgende:

Mijn zoon is nogal een moeilijk kind. om een lang verhaal kort te maken: is thuis weggegaan met ruzie, heeft 1.5 jaar alleen gewoond. Ettelijke euro's schulden gemaakt en uiteindelijk in de problemen gekomen. Mijn vrouw en ik (niet getrouwd, wel de moeder van mijn zoon), hebben hem hierop weer in huis genomen, en al zijn schulden betaald. Ondertussen is hij gestart op de hoge school en krijgt hij zijn dopgeld, als opleiding van de VDAB. Hij kan dus volledig zelfstandig zijn plan trekken. Nu is zijn plan om op kot te gaan. Gezien zijn achtergrond hebben wij dit geweigerd. Dus is hij van plan het thuis af te bollen. Nu is mijn vraag: in hoeverre blijven wij verantwoordelijk voor hem. Moeten wij verplicht mee betalen voor zijn studies, en wat als hij opnieuw een schuldenberg maakt.
Zoon is ondertussen 21 jaar en heeft indien hij dit volhoudt, nog een 3 jaar te gaan in de hoge school.

Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 01 okt 2019 14:13

U hebt geen verantwoordelijkheid tgo uw zoon.
U dient wel bij te dragen tot zijn onderhoud edoch uw stelt voor om bij jullie te blijven wonen en hij wil niet.
Daarbij hebt u al zijn schulden al betaald wat u na zijn 18 jaar al niet had moeten doen.
gezien hij ook al alleen heeft gewoond en gewerkt is dat ook een argument dat u niet meer onderhoudsplichtig kan / zal zijn.

StevenDW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2019 15:33

Dus in principe dienen wij bij te dragen tot zijn onderhoud ?? Ook al krijgt hij zijn volledige dopgeld, gelijkgesteld en bevroren aan zijn laatste loon. Ongeveer een €1500. En is dat dan zolang hij naar school gaat, of tot hij de leeftijd van 25 heeft bereikt ??

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 01 okt 2019 17:11

Indien hij geen inkomen heeft.
Ook andere contrargumenten zijn opgegeven.
Mocht er iets 'mislopen' dan weet u waar u staat.
Zorg er ook voor dat hij NIET meer bij jullie opgeschreven staat want dan staan de GDW bij u aan de deur.

StevenDW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2019 17:33

Super bedankg voor de raad !!!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”