samenwonen met ex

davyvdhen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

samenwonen met ex

#1 , 26 sep 2019 19:14

Beste , een zeer rare vraag bij deze.
Aangezien ik en mijn ex momenteel samen wonen maar onze inkomsten gescheiden willen hebben zit ik met de volgende vraag.
We hebben een huis samen aangekocht en dit willen we behouden , plaats genoeg om elkaar niet voor de voeten te lopen.
Aangezien ze een uitkering krijgt van de mutualiteit heeft ze recht als alleenstaande op een hogere uitkering , alsook hoger kindergeld.
Hoe kunne we dit wettelijk regelen dat ze recht heeft op de hogere uitkering ??
Inkomsten worden gescheiden van elkaar , ik het mijne en mijn ex het hare.
Overeenkomst ook gemaakt om maandelijkse hypotheek ook 50/50 te betalen en verzekeringen ook.

Graag had ik eens gehoord wat de opties zijn in deze situatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 sep 2019 19:21

"Hoe kunne we dit wettelijk regelen dat ze recht heeft op de hogere uitkering ??"
Dan zal één van de twee moeten verhuizen. Nu is ze geen alleenstaande aangezien ze met u samenwoont.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 26 sep 2019 19:28

. De term 'Samenwonende' heeft een andere betekenis dan in het courante taalgebruik. In de omgangstaal staat
‘Samenwonende’ voor: met iemand samenwonen zonder dat er een huwelijksband is. Voor de ziekte- en
invaliditeitsuitkering betekent ‘Samenwonende’: met iemand samenwonen die een inkomen heeft dat hoger is
dan een wettelijk bepaald bedrag. Wie dat is en of men al dan niet gehuwd is, speelt hierbij geen rol.
Bron : website cm

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 26 sep 2019 23:01

Beste

De hogere uitkering als alleenstaande is net omdat je als alleenstaande bepaalde kosten niet kan delen. Als samenwonende deel je kosten van huisvesting , verwarming, electriciteit enz.
Het is dus evident dat die verhoging hier niet geldt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2019 10:51

Wie draagt de kinderlast?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”