Bijdrage partner

Aimé
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bijdrage partner

#1 , 23 sep 2019 22:51

Wij hebben 3kinderen waarvan 1met een beperking. Voor haar heb ik mijn carrière stopgezet en als haar pab-assitente zorg ik ondertussen al 10jaar voor haar. Via het pab-budget krijg ik een nettoloon van 1600euro. Mijn echtgenoot vond dit ok zolang de kinderen in het lager zaten. Sinds een 3-tal jaar krijg ik de opmerking dat ik niks verdien, lui ben en niet werk. Hoewel ik dus een 38uren contract heb, een loon, vakantiegeld... Hij verdient het dubbele hij verplicht me om te gaan werken bovenop de 38uren. Sinds augustus laat hij zijn loon op een andere rekening storten en heeft hij de helft van de rekeningen gehaald. Onder dwang hebben we een akkoord dat we allebei 1500bijdragen(dus bijna mijn hele loon).
En de extra kosten elk de helft betalen.
Nu is hij erover gevallen dat ik ook kinderbijslag ontvang en nu wil hij dat ik 2500€ bijdraagt en hij 1500 dit omdat het kinderbijslag geen loon is en van de overheid komt waar hij belastingen voor betaalt. Hij betaalt dus de extra kosten niet meer. Ik ga de echtscheiding aanvragen maar wat doe ik in tussen tijd? Zelfs met mijn loon en de kinderbijslag verdient hij nog altijd meer dan mij. Hij spaart nu maandelijks 1800€ en ik kan geen euro opzijzetten. Is het voldoende om alle kosten bij te houden en achteraf te recupereren bij de scheiding? Het bedrag dat hij opzij kan zetten wordt volgens mij niet op een rekening gestort maar bij vrienden in een kluis. Volgens mij is het niet ok wat hij doet en waar hij me toe dwingt. Ik werk nu vooral savonds als extra soms tot 2u snachts maar in de morgen moet ik er wel zijn voor de kinderen. En voor mijn dochter met een beperking. Dit hou ik niet kan vol.
Wat zijn mijn opties en zie ik dit fout in?
Mvg
A

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Aimé
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2019 06:44

Heeft iemand een antwoord IVM bovenstaande vraag aub.
Mvg A

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 27 sep 2019 11:27

Als jullie getrouwd zijn volgens het wettelijk stelsel maakt het niet uit op welke rekening de lonen gestort worden. De inkomsten zijn gemeenschappelijk en zullen bij een scheiding moeten verdeeld worden.

Er kan berekend worden welk aandeel iedere ouder heeft in de opvoeding van de kinderen. Met de kinderbijslag wordt daarbij rekening gehouden. Op basis van die berekening wordt dan ook de alimentatie bepaald.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 27 sep 2019 12:16

Inderdaad. Om relevant advies te kunnen geven is het noodzakelijk om jullie samenlevingsvorm te kennen (gehuwd wettelijk stelsel, contract, wettelijk samenwonend, ...)

Zijn eisen lijken mij alvast onredelijk omdat jij de meeste inspanningen doet om jullie gehandicapt kind bij te staan. Er is een basisregel dat elke partner bijdraagt volgens zijn mogelijkheden (inkomsten ...)

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 27 sep 2019 15:49

Misschien tijd om eens langs een notaris te gaan / advocaat...om u beter te wapenen tegen.
Volgende stap is zeker om eens met een bemiddelaar te gaan praten... want uw echtgenoot loopt wat achter wat werkverdeling betreft in het jaar 2019 ( en zelfs al lang ervoor).

Aimé
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2019 23:22

Dank voor de reacties, wij zijn getrouwd volgens het wettelijk stelsel, dus zonder contract. sinds 2010 blijf ik thuis om de zorg op te nemen en wordt betaald met een pab-budget, waarvan mijn echtgenoot helaas budgethouder is. Dus hij is ook nog eens mijn werkgever. Dank voor het advies, het neemt de angst wat weg en breng een beetje hoop op een rechtvaardige regeling voor de rechtbank. Mvg A

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”