Minderjarig en uit huis.

Daznam
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Minderjarig en uit huis.

#1 , 31 aug 2019 02:41

Beste,


Ik ben een 17 jarige jongen met gescheiden ouders.

Normaal gezien woonde ik bij mijn moeder tot dat ik op vakantie ging naar Bulgarije met mijn vader zijn familie.

Toen ik aankwam in Bulgarije heb ik mijn moeder laten weten dat ik biseksueel ben en dat ik een vriend heb, wat zij absoluut niet goed vond. Ze zei dat ze mijn moeder niet meer is en dat als ik terug ben in België bij mijn vader moet wonen.

Mijn vader is financiëel niet in orde en heeft drank problemen, op mijn bankrekening heb ik nu €0.92 over want mijn moeder heeft mijn geld afgepakt. (ze heeft toegang tot mijn rekening via Belfius app).

Kan ik uitzonderlijke leefloon krijgen van OCMW? Er wordt al met moeite de schoolboeken aangeschaft (nu voor 2sept) laat staan eten in de koelkast. Ook heb ik niet veel kledij dus moet ik ook langer dragen enz wat niet echt hygiënisch is..

Mijn moeder heeft nog volledige "ouderrechten" over mij.. ben een beetje in een hopeloze put geraakt. Heb gehoord dat er geen financiële hulp wordt aangeboden aan minderjarigen, is dat waar?

Bedankt voor de info.
|

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 31 aug 2019 07:05

Neem snel contact op met het JAC (= Jongeren Advies Centrum) van jouw regio: https://www.caw.be/jac/
Je kan mailen, bellen, chatten en langsgaan.
Ze zullen je zeker op weg zetten naar een oplossing.
Jouw ouders moeten jou de mogelijkheid geven een opleiding af te werken.
Succes!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2019 07:36

Je moet inderdaad minstens 18 jaar zijn, behoudens enkele uitzonderingen zoals zwanger of kind ten laste, om recht te hebben op een leefloon. Dit neemt niet weg dat het OCMW je toch kan bijstaan.
Echter uw moeder én uw vader zijn onderhoudsplichtig. Ik raad u dan ook aan om dringend contact te zoeken met het OCMW en/of het CAW. Zij zullen u zeker kunnen bijstaan in het bekomen van je rechten. Zij werken vaak immers samen. Zij zullen u ook helpen om uw dossier kinderbijslag, ziekteverzekering en zo meer in orde te houden. Een minderjarige heeft immers rechten maar ook plichten. Zoek dringend hulp want dat recht heb je.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”