hertrouwen na echtscheiding

adelheid
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Oostduinkerke

hertrouwen na echtscheiding

#1 , 24 mar 2006 13:11

Mijn partner en ik zijn beiden al enkele jaren gescheiden, en hebben respectievelijk 2 en 4 kinderen (tussen 19 en 9 jaar) die in co-ouderschap en bi-locatie verblijven bij ons en onze ex-en. Samen hebben we geen kinderen. Er zijn geen kinderen gedomicileerd bij ons. Al hebben we een fantastische relatie, en is hertrouwen al ter sprake gekomen, toch blijft mijn partner daar afkerig van. Hij denkt dat dat verplichtingen, verantwoordelijkheden voor hem schept ten opzichte van mijn kinderen. Is dit zo, of hebben onze kinderen niets te maken met een eventueel huwelijk tussen ons? Met andere woorden, verandert er iets in de verhouding tussen hem en mijn kinderen of tussen mezelf en zijn kinderen als wij zouden hertrouwen? En wat bij voorbeeld in geval van overlijden van de andere ouder van de kinderen? Graag info of verwijzing naar lectuur of wetteksten dienaangaande.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 25 mar 2006 08:36

Art. 745bis. ? 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.(Burgerlijk Wetboek)

adelheid
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Oostduinkerke

#3 , 04 apr 2006 10:41

Tot hiertoe maar ??n reactie... En dan nog ivm erfenis, wat niet echt mijn vraag is. Ik bedoel het meer als volgt: zou mijn partner andere verplichtingen, verantwoordelijkheden hebben tov mijn kinderen als hij met mij getrouwd zou zijn? Verplichtingen zoals bijdragen in studiekosten, verantwoordelijkheden wanneer mijn kinderen iets mispeuteren, enz. Wel met dien verstande dat de kinderen hun vader nog hebben, hee. Die voor de helft in hun kosten bijdraagt. En waar de kinderen week om week verblijven.

Reclame

adelheid
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Oostduinkerke

#4 , 04 apr 2006 10:43

Of nog anders geformuleerd. Het is toch niet omdat mijn partner met mij zou trouwen, dat hij meteen mijn kinderen moet adopteren? Krijgen die kinderen wettelijk een andere relatie met hem omwille van een huwelijk tussen ons?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2006 14:00

In principe verandert er niets. Door met de man te huwen worden uw kinderen nog niet zijn kinderen. Hij is in principe geen onderhoudsgeld verschuldigd voor deze kinderen, alhoewel er toch uitspraken zijn van rechters die er anders over denken, maar dat is een kleine minderheid.

Uw kinderen erven ook niet van hem, tenzij hij een testament maakt. In dat geval genieten zij hetzelfde tarief van successierechten als andere kinderen.

scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 04 apr 2006 14:52

Tot hiertoe maar ??n reactie... En dan nog ivm erfenis, wat niet echt mijn vraag is.
En wat bij voorbeeld in geval van overlijden van de andere ouder van de kinderen?
T'ja...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”